nieuws

Bierdrinkers tevreden over aanbod super

Assortiment 1688

AMSTERDAM – Driekwart van de bierdrinkers is tevreden over het aanbod van bierproducten in de supermarkt. Zo’n zeventien procent vindt de keuze (veel) te uitgebreid.

Bierdrinkers tevreden over aanbod super

Dat staat in het Nationaal Bieronderzoek dat door de Nederlandse Brouwers vanmorgen is gepresenteerd en dat is uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. Van de duizend ondervraagden zegt 75 procent dat het aanbod in de supermarkt ‘niet te uitgebreid, niet te beperkt’ is. 7 procent vindt het aanbod te beperkt, terwijl dus 17 procent het aanbod (veel) te uitgebreid vindt. Daarmee doet de supermarkt het beter dan de horeca, waar 18 procent het aanbod juist (veel) te beperkt vindt. Volgens het onderzoek zijn vooral hoogopgeleiden vaak ontevreden over het aanbod in de horeca.

Bierdrinkers zien meer variatie in aanbod bier

De studie wijst uit dat driekwart van de bierdrinkers vindt dat er nu meer variëteit is in het bieraanbod dan twee jaar geleden, waarbij bijna de helft vaker voor een ander bier kiest door het huidige aanbod. Dit geldt vooral voor vrouwelijke bierdrinkers. Het Nationaal Bieronderzoek bevestigt ook de trend waarbij consumenten vaker kiezen voor laagalcoholische en alcoholvrije bieren. Zo’n 45 procent van de ondervraagden kiest weleens bewust voor zo’n biertje. Iets meer dan de helft ziet alcoholvrij bier als een goed alternatief voor bijvoorbeeld frisdrank. 37 procent kiest minimaal één keer per maand voor alcoholvrij of -arm bier, tegen 26 procent een jaar geleden.

Speciaalbieren winnen ook aan populariteit

De consumptie van speciaalbieren blijft ook toenemen. Het percentage bierdrinkers dat tenminste één keer per maand zwaardere  of lichtere speciaalbieren, witbier of weizenbier of bokbier drinkt is toegenomen. Witbier en lichtere speciaalbieren winnen daarbij het sterkst aan populariteit. In 2017 dronk nog gemiddeld 25 procent van de bierdrinkers tenminste één keer per maand zo’n biertje, nu ligt dat percentage op 28 procent. Pils blijft met 74 procent overigens nog met grote voorsprong het populairste bierproduct. De populariteit van biermixen met frisdrank en/of vruchtensap nam iets af, van 33 naar 30 procent.

Lees ook: Eén op drie vindt alcoholvrij bier net zo lekker

Reageer op dit artikel