nieuws

Consumentenbond hekelt ‘lokgroente’

Assortiment 1974

Consumentenbond hekelt ‘lokgroente’

DEN HAAG – Volgens de meest recente Gezondgids, een uitgave van de Consumentenbond, zijn groentechips, -crackers en -spreads lang niet zo gezond als de verpakkingen met ‘lokgroente’ suggereren. Fabrikanten worden opgeroepen eerlijkere informatie te geven.

Fabrikanten maken te vaak gebruik van ‘lokgroente’ op hun verpakkingen, staat in de augustus-uitgave van de Gezondgids. Het is een reactie op de trend van supermarkten en fabrikanten om ‘groente’ toe te voegen aan producten. In werkelijkheid bevatten de producten ofwel percentueel veel minder groente dan verwacht, of zijn de producten niet gezonder vanwege extra toevoegingen als zout en suiker.

Minder groente dan verwacht

Producten als bloemkoolrijst, wortelijsjes en groentegebaseerde pizzabodems zijn ontstaan door de oproep van voedingsdeskundigen om de Nederlandse consument meer groente te laten eten. Hoogleraar Voeding en Gezondheid (VU Amsterdam) Jaap Seidell zegt nu dat deze producten niet het juiste effect hebben. Een kwark van Melkunie, ‘Greens, apple-spinach-lemon’, bevat bijvoorbeeld slechts 0,2 procent spinazie. En een paprika-cracker van Albert Heijn bevat 9 procent paprika, wat per cracker uitkomt op 2 gram. Seidell roept fabrikanten op om de verwarring uit de wereld te helpen. De voorzijde van de verpakking moet een eerlijker beeld schetsen.

Of: meer groente, ook meer zout en vet

Er zijn overigens ook producten die wel een hoog percentage groente bevatten. Dr Oetkers bloemkoolpizza bevat 44 procent groente. Maar er zit ook 3,6 gram zout in en 11 gram verzadigd vet. Niet alleen het groenteaandeel in het eindproduct, maar ook de bewerking van de ingrediënten speelt een rol, aldus de Consumentenbond. Zo is chips ongezonder dan een onbewerkte aardappel en kan je beter verse vis eten dan een visstick. Seidell: ‘De hoeveelheden suiker, zout en calorieën gaan omhoog, maar de hoeveelheden vezels en eiwitten gaan in de regel juist omlaag. Verder verleidt de slimme marketing je ook nog om te veel van dit soort producten te eten, wat de kans op chronische overconsumptie vergroot.’

Lokgroente-producten niet in Schijf van Vijf

Fabrikanten reageren op de vragen van de Consumentenbond dat hun toegevoegde groenten wel degelijk bijdragen aan gezondere consumenten. Het Voedingscentrum telt de producten niet mee in de Schijf van Vijf. De bloemkoolrijst van Albert Heijn wordt ‘een uitzondering’ genoemd in het artikel, omdat deze wel louter van groente is gemaakt.

Reageer op dit artikel