nieuws

Markt voor glutenvrij groeit naar €25 miljoen

Assortiment 1335

Markt voor glutenvrij groeit naar €25 miljoen
Foto: Distrifood

ZALTBOMMEL – De markt voor glutenvrije producten is in de Nederlandse supermarkten de afgelopen vijf jaar bijna verdubbeld. Dit jaar gaat er in totaal naar verwachting voor zo’n €25 miljoen langs de kassa’s.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI waarover de NOS schrijft. In 2014 ging er nog maar voor iets meer dan €13,5 miljoen aan de producten over de toonbank. ‘Consumenten zien het als een gezonder alternatief en kopen het daarom steeds vaker. Die groep is breder dan alleen mensen die glutenintolerant zijn’, zo marktanalist Marieke Bokkes van onderzoeksbureau Innova Market Insights geciteerd. Uit cijfers van dit bureau blijkt dat 13,6 procent van alle nieuwe voedsel- en drankproducten in de Nederlandse supermarkt vorig jaar het stempel glutenvrij kreeg. In 2013 was dat 7,6 procent.

Mogelijk 170.000 Nederlanders intolerant

De markt voor glutenvrije producten lijkt nog voldoende groeipotentie te hebben. Zo maakte het Nederlands Huisartsen Genootschap recent nog bekend dat de richtlijn voor de diagnose voor Nederlanders met een gluten-intolerantie wordt aangepast zodat meer gevallen herkend zullen worden. ‘Uit onderzoek in andere landen blijkt dat naar schatting 1 procent van de bevolking coeliakie heeft. Dat zou betekenen dat het gaat om 170.000 Nederlanders’, zegt Bianca Rootsaert, voorzitter van de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Op dit moment zijn maar dertigduizend Nederlanders met de aandoening gediagnostiseerd.

Glutenvrij een hype of een blijvende trend?

Rootseart betwijfelt of er nog veel groei in het segment zit voor de supermarkten. ‘Wij zien niet echt meer groei in de markt. Eerder een stabilisering. Er is een groep mensen die echt geen gluten kan eten, maar een nog grotere groep die gluten niet in een gezond dieet vindt passen. Die laatste groep is heel volatiel. Gluten is daarin niet meer de nieuwste trend, dat is vegan.’ Bokkes van Innova deelt die analyse niet. ‘Het leek in eerste instantie een hype, maar de groei houdt echt jaar op jaar aan. Het lijkt dus echt door te zetten’, stelt zij.

Zie ook: Bond: glutenvrij is vaak ongezonder

Reageer op dit artikel