nieuws

Eén op drie vindt alcoholvrij bier net zo lekker

Assortiment 1626

Eén op drie vindt alcoholvrij bier net zo lekker
Foto: ANP

AMSTERDAM – Eén op de drie deelnemers aan de Stelling van de Dag van De Telegraaf onderschrijft de stelling dat een alcoholvrij biertje net zo lekker is als bier met alcohol. Iets meer dan de helft van de respondenten wijst deze stelling vooralsnog van de hand.

De meeste deelnemers aan de Stelling van de Dag, 71 procent, vindt het goed nieuws dat de verkoop van alcoholvrije en alcoholarme biertjes groeit. Vooral vanwege de verkeersveiligheid. ‘Het is een goede zaak dat er steeds meer alcoholvrij bier te krijgen is en dat het uit de ‘lacherige’ hoek gehaald wordt. Langzamerhand ontgroeien we het Buckler-imago. Het krijgt een plaats in de familie van de verschillende soorten bier’, zo wordt een deelnemer geciteerd door de krant. De respondent verwijst naar de vorige poging om alcoholvrij bier in Nederland te lanceren onder de merknaam Buckler, een product dat na een goede introductie door cabaretier Youp van ’t Hek op genadeloze wijze werd neergesabeld.

Smaak alcoholvrij bier beter geworden

Voorstanders van het alcoholvrije bier zien vooral veel voordelen van de nieuwe generatie biertjes. ‘Je kunt gewoon gezellig meedrinken en toch met de auto naar huis. En je hebt geen kater de volgende dag.’ Ook de mindere hoeveelheid calorieën dan in frisdrank en regulier bier worden als voordeel gezien. De meeste respondenten onderschrijven de stelling dat de smaak van alcoholvrij bier de laatste jaren een stuk beter is geworden. De helft zegt het tegenwoordig vaker te bestellen dan in het verleden. Een deel van de ondervraagden vindt het ook acceptabel om minderjarigen het alcoholvrije bier te laten drinken.

Markt groeide vorig jaar met bijna een kwart

Toch zijn niet alle deelnemers aan de Stelling van de Dag even positief. Zo geeft 21 procent aan het oneens te zijn met de stelling ‘blij met alcoholvrij’. Smaak speelt daarbij een belangrijke rol. ‘Veel te zoet. Dan drink ik liever kraanwater als ik nog moet rijden’, verzucht een respondent. De groei van het segment gaat desondanks door. Afgelopen jaar was sprake van een toename met 24,7 procent groei 482.310 hectoliter. Daarmee is het aandeel van alcoholvrij bier binnen de totale consumptie van het gerstennat 4 procent, tegen 3,2 procent in 2016. Heineken 0.0 viel de afgelopen periode behoorlijk in de prijzen. Zo was het product de nummer één in de Intro Top 20 van IRI en Foodmagazine met een gemiddelde omzet van €131.167 per week. Ook won Heineken mede door de introductie van 0.0 de FM Marketing Award.

Lees ook: Consumptie alcoholvrij- en speciaalbier groeit

Reageer op dit artikel