nieuws

Dekamarkt sterke stijger chocoladerapport

Assortiment 1078

Dekamarkt sterke stijger chocoladerapport

AMSTELVEEN – Voor de zevende keer op rij krijgt AH de beste ranking in het GfK Categorierapport Chocolade 2018. Op vrijwel alle aspecten scoort de formule hoger dan in 2017. Dekamarkt stijgt dit jaar met negen plaatsen naar de tweede plaats en Jan Linders komt in de lijst binnen op plek 3.

Chocoladeconsumenten willen aanbiedingen en een breed aanbod in het schap. Dat blijkt uit onderzoek van GfK onder 6.000 huishoudens naar de waardering voor het chocoladeschap van 24 supermarktfolumes. Albert Heijn, Dekamarkt en Jan Linders geven veel aandacht aan het chocoladeschap en behalen de hoogste scores.

Dekamarkt meest opvallende stijger

Dekamarkt scoort dit jaar aanzienlijk hoger dan vorig jaar. Sandra van der Meyden van Dekamarkt: ‘De introducties van de laatste jaren, vooral op het gebied van tabletten, hebben ervoor gezorgd dat er een enorme vernieuwing heeft plaatsgevonden binnen het chocoladeschap. Bij Dekamarkt hebben wij ervoor gekozen om vol op deze trends in te spelen. Samen met een aantal leveranciers is het schap geanalyseerd en volledig aangepast om optimaal invulling te geven aan de wens van de Dekamarkt consument.’ Het aanbod op keuze, aanbiedingen en voorraad heeft een grote stijging laten zien. De keuze, ook in duurzame chocolade producten, is sterk verbeterd en ook voor netheid in het schap krijgt de supermarktketen een hoge waardering.

Albert Heijn blijft beste chocolaverkoper

Albert Heijn wordt gewaardeerd voor het brede aanbod en de keuze uit duurzame producten, aanbiedingen en voldoende voorraad. De formule ziet dat steeds meer klanten op zoek zijn naar nieuwe smaakcombinaties. ‘Daarom hebben we eind vorig jaar ons assortiment vernieuwd en bieden we steeds meer verrassende smaken aan zoals ruby en blonde chocolade, melkchocolade met stroopwafel en pure chocolade met bosbes en viooltjes. Ook de vraag naar pure chocolade met hoge cacaopercentages neemt steeds meer toe en ook hierin is ons aanbod flink uitgebreid’, aldus Gert Zwitser, verantwoordelijk voor het chocoladeschap van Albert Heijn.

Jan Linders met stip binnen op derde plaats

Supermarktketen Jan Linders is vanwege het lage aantal waarnemingen vorig jaar niet in de ranking opgenomen, maar komt dit jaar met stip binnen op de derde plaats. Op aantrekkelijkheid en overzichtelijkheid van het schap scoort Jan Linders zelfs het beste van alle supers. ‘Afgelopen najaar hebben we ons chocoladeschap omgebouwd. Daarbij is er meer ruimte gemaakt voor repen en tabletten en zijn er betere segmentaties en merkblokken gecreëerd. De instroom van G’woon fairtrade chocolade en de aandacht die we geven aan chocolade in onze nieuwe formule dragen eveneens bij aan dit succes’, aldus Bart van Loon, Category Manager Jan Linders.

GfK Categorierapport Chocolade

In de tiende editie van het GfK Categorierapport Chocolade, in opdracht van Nestlé, is niet alleen gekeken naar voorraad, keuze en aanbiedingen, maar geeft de consument ook aan hoe belangrijk zij de verschillende onderdelen vinden. Daaruit blijkt dat de voorraad van aanbiedingen en de prijzen en aanbiedingen in het schap voor chocoladekopers belangrijk zijn.

Zie ook: Nederlanders kopen veel meer fairtrade

Reageer op dit artikel