nieuws

Supers zetten meer om in vleesvervangers

Assortiment 4492

Supers zetten meer om in vleesvervangers

ZALTBOMMEL – De verkopen van vleesvervangers stijgen flink in de Nederlandse supermarkten. De eerste 16 weken van dit jaar meet IRI een omzetgroei van 27,4 procent ten opzichte van vorig jaar dezelfde periode.

‘Het aanbod van vleesvervangers is enorm uitgebreid,’ verklaart Sjanny van Beekveld, business insights director van IRI. ‘En het is een trend dat mensen minder vlees eten en bewust bezig zijn met voeding.’ Ze noemt als voorbeeld van een succesvolle introductie de productlijn Veggie Chef van Jumbo, die sinds oktober 2017 in 40 varianten in de schappen ligt.

Week zonder Vlees droeg bij

In de gepresenteerde IRI-cijfers is ook het resultaat van de Week zonder Vlees (van 5 tot 10 maart) verwerkt. ‘In deze week werden veel vleesvervangers in promotie verkocht. Ook dat heeft bijgedragen aan de groeicijfers’, zegt Van Beekveld. De stijgende lijn is al sinds 2014 waarneembaar. In dat jaar werd €72,3 miljoen omgezet aan vleesvervangers, in 2015 was dit €77,1 miljoen, in 2016 €84,3 miljoen en vorig jaar werd voor het eerst de grens van €100 miljoen gepasseerd (€100,1 miljoen).

ABN Amro rekent op verdere groei vleesvervangers

ABN Amro verwacht dat de markt voor vleesvervangers in Nederland met 6 procent groeit in 2018 en met 8 procent in 2019. De nichemarkt voor vleesvervangers is klein, maar de potentie voor groei is volgens de bank groot. Sinds deze week ligt de plantaardige biefstuk van Vivera bij de meeste Nederlandse supermarkten in de schappen.

Lees ook: Lidl heeft het vaakst reclames vleesvervangers

Reageer op dit artikel