nieuws

Keurmerk steeds populairder in supermarkt

Assortiment 2027

Keurmerk steeds populairder in supermarkt

ZALTBOMMEL – Consumenten gaven in supermarkten vorig jaar 3,6 miljard euro uit aan onder meer vis, vlees, fruit en chocolade met een keurmerk. Een recordbedrag.

Het betreft een stijging van meer dan 30 procent ten opzichte van 2016. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

Van iedere zeven euro één naar keurmerk

Van elke zeven euro’s die in de supermarkt aan voeding worden besteed, ging er vorig jaar één naar een product met een keurmerk. De forse groei komt doordat supermarkten en A-merken reguliere producten vervangen door varianten met een onderscheidend keurmerk. Daarnaast kiest de shopper zelf ook steeds vaker bewust voor deze producten.

Vaakst in categorie vis

Relatief het vaakst kiezen consumenten voor producten met een keurmerk in de categorie vis. Twee van de drie euro’s worden in deze categorie besteed aan een duurzame variant met het MSC- (wilde vis) of ASC-keurmerk (kweekvis). De snelste groei in keurmerkenomzet komt van de groepen vleeswaren en vers vlees, met respectievelijk 170 procent en 35 procent groei.

Beter Leven groeit het snelst

Het snelst groeiende en grootste keurmerk is het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Consumenten gaven bijna 1,5 miljard euro uit aan vlees met Beter Leven-sterren op de verpakking.

Zie ook: Forse groeicijfers voeding met keurmerk

Meer over het onderzoek in Distrifood van 16 juni

Reageer op dit artikel