nieuws

Conagra Brands wil Pinnacle kopen

Assortiment 1243

Conagra Brands wil Pinnacle kopen

NEW YORK – Twee van de grootste fabrikanten van diepgevroren levensmiddelen in de Verenigde Staten, Conagra Brands en Pinnacle Foods, gaan mogelijk samen. Volgens Amerikaanse nieuwsbronnen heeft Conagra de branchegenoot benaderd voor een overname.

Onder meer Bloomberg en CNBC berichten op basis van bronnen over de mogelijke samenwerking. Conagra is onder meer bekend van het merk Healthy Choice, terwijl Pinnacle de eigenaar is van Bird’s Eye. Met een marktwaarde van ruim 15 miljard dollar is Conagra ruim twee keer zo groot als Pinnacle. De transactie komt op een moment dat de verkopen van diepvriesassortiment in de Verenigde Staten weer aan het groeien is. Samen zouden de twee bedrijven de nummer twee worden op de Amerikaanse markt in deze assortimentsgroep. Nestlé is de marktleider, terwijl ook Kraft Heinz een belangrijke speler is op dit terrein.

Bedrijven waren vorig jaar al in gesprek

Het is niet voor het eerst dat de twee bedrijven praten over een mogelijke overname. Vorig jaar benaderde Conagra de andere onderneming ook al, maar Pinnacle wees het toenmalige bod van de hand, waarna de gesprekken weer stil kwamen te liggen. Het opleven van de belangstelling komt voort uit de bemoeienis van de activistische aandeelhouder Jana Partner dat een belang heeft genomen van 9 procent in Pinnacle. Jana gaf direct aan in gesprek te willen met de directie over een aantal onderwerpen, waaronder verkoop van het bedrijf.

Conagra stootte grote bedrijfsonderdelen af

Conagra heeft een periode van flinke verandering achter de rug. Het bedrijf verkocht twee jaar geleden zijn huismerkactiviteiten om zich volledig te richten op de productie van huismerken. Ook werd de bedrijfstak die zich bezighield met de productie van vriesverse aardappelproducten verkocht aan Lamb Weston. Sindsdien heeft het bedrijf een aantal kleinere overnames van merken gedaan. Topman Sean Connolly van Conagra stelde recent in een bijeenkomst met analisten nog dat overnames een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie blijven. Behalve diepvriesvoeding maakt Conagra onder meer ook nog toetjes, sausen en andere foodproducten.

Zie ook: Verpakkingsbedrijf Moonen in Zweedse handen

Reageer op dit artikel