nieuws

AH past Care-merk aan na rechtszaak

Assortiment 4603

AH past Care-merk aan na rechtszaak

ZAANDAM – Albert Heijn heeft drogmetica- en zelfzorghuismerk Care van een nieuw design voorzien. De operatie is het gevolg van een rechtszaak die was aangespannen door franchisers van Etos.

De 74 Care-producten nieuwe stijl stromen vanaf aanstaande woensdag in bij Albert Heijn-winkels. De afgelopen periode zijn al diverse Care-artikelen uit het assortiment verdwenen, vanaf maandag 11 juni geldt zelfs een kassablokkade voor de ‘oude’ Care-producten.

Niet met korting langs kassa

Dat betekent dat de artikelen niet meer mogen worden verkocht. Volgens een franchiser van AH heeft de formule laten weten dat het Care-assortiment absoluut niet mag worden gedoneerd aan instanties en ook niet met korting langs de kassa mag.

Uitspraak Gerechtshof Amsterdam

De operatie van Albert Heijn vloeit voort uit een uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam in een zaak die Etos-franchisers hadden aangespannen. De oorzaak ligt in de opname van het (in stijl en samenstelling) sterk op het Etos-huismerk gelijkende Care in het AH-assortiment.

Meer onderzoek van Etos-directie

Aanvankelijk was het bedoeling om het Etos-huismerk bij AH te gaan verkopen. Daar waren Etos-ondernemers niet per se tegen, maar zij eisten wel meer onderzoek van de Etos-directie. Die besloot daarop samen met AH in het geheim Care te ontwikkelen, wat in feite het Etos-huismerk in een ander jasje is. Franchisers van de drogisterijketen vonden dat de ‘kroonjuwelen’ van de formule op die manier werden gebruikt voor concurrerende activiteiten binnen hetzelfde concern. Na diverse beroepszaken over en weer vernietigde het gerechtshof de uitspraak van de rechtbank dat de producten per direct uit het schap van AH moesten verdwijnen. De vernietiging kwam echter pas tot stand na de toezegging dat het merk op een redelijke termijn (uiterlijk 1 juli a.s.) een andere look & feel zou krijgen en er geen nieuwe voorraad zou worden geproduceerd. AH verlangde de termijn om niet onnodig producten weg te moeten gooien.

Rechtszaak zou geen rol hebben gespeeld

In een reactie laat Albert Heijn weten dat de aanpassingen aan Care ‘uit goede wil’ gebeuren. De rechtszaak zou daarin geen rol hebben gespeeld. ‘Care is afgelopen jaar succesvol geïntroduceerd. Recent heeft Albert Heijn het design van Care aangepast. We hebben het productdesign van Care doorontwikkeld. Met een frisser design en duidelijker merksignatuur wordt Care nog beter vindbaar in ons schap.’

Zie ook: Keiharde botsing AH en Etos-franchisers

Reageer op dit artikel