nieuws

Stap laakt alcoholijs Bavaria

Assortiment 3002

Stap laakt alcoholijs Bavaria

UTRECHT – Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP laakt de makkelijke verkrijgbaarheid van het deze week door Bavaria geïntroduceerde alcoholijs. Deze ijsjes zijn daardoor ‘extra aantrekkelijk voor minderjarigen’.

Na de introductie van Radler ijs op een stokje introduceerde Bavaria deze week twee nieuwe varianten van een ijsje met alcohol: een tube ijs met een 2% citroenlikeur (limoncello) en een beker schepijs met 2% alcohol. Het alcoholijs is verkrijgbaar in de supermarkt, de horeca en op evenementen.

Aantrekkelijk voor jongeren

Stap-directeur Wim van Dalen denkt dat kinderen en jongeren de alcohol bevattende ijsjes maar moeilijk kunnen weerstaan. Bovendien vindt hij de, volgens hem, makkelijke verkrijgbaarheid ongewenst. ‘Bavaria doorkruist het NIX18 beleid door nieuwe producten op de markt te brengen die ongetwijfeld extra aantrekkelijk zijn voor minderjarigen’, aldus Van Dalen in een persbericht.

‘Regelgeving verwarrend’

Van Dalen noemt bovendien de regelgeving rondom alcoholijsjes verwarrend. Het ene ijsje valt wél onder de regelgeving en het andere niet. ‘Bevroren Radlers vallen gewoon onder de Drank- en Horecawet, dat is duidelijk. Winkels moeten daarvoor de 18-jaarsgrens in acht nemen. Maar een voorverpakt ijsje met wat slagroom en een beetje alcohol valt niet onder de Drank- en Horecawet, omdat dat geen bevroren drank betreft, maar een consumptie-ijsje gemaakt om in bevroren vorm opgegeten te worden. Maar een ijssalon die vers vanille-ijs voorziet van een scheut rum uit een fles, heeft wel weer een Drank- en Horecawetvergunning nodig. En alle ijsjes, ook de Radler-ijsjes, vallen onder het btw-tarief van 6%, en niet van 21%, zoals alcoholhoudende dranken. Allemaal zeer verwarrend’, aldus Van Dalen in een persbericht.

Alles boven 0,5 procent als alcohol beschouwen

Wat STAP betreft worden alle producten met meer dan 0,5% alcohol onder de Drank- en Horecawet gebracht. Van Dalen: ‘Er moet snel duidelijke wetgeving hierover komen. Voordat het alcohol-ijsje een bekend en populair product wordt onder kinderen en jongeren.’

Reageer op dit artikel