nieuws

Frontale versaanval Lidl op Albert Heijn

Assortiment 58723

Frontale versaanval Lidl op Albert Heijn

HUIZEN – Lidl zet met de introductie van een range bewerkte groenten en verse salades de versaanval in op marktleider Albert Heijn. De producten zijn tot 25 procent goedkoper bij Lidl.

Dat blijkt uit een eerste prijsmeting van Distrifood.

Analyse acht hardlopers

Uit de prijsanalyse van acht hardlopers komt een verschil naar voren van ruim 25 procent op de kassabon. Soms zijn de prijsverschillen erg groot, zoals bij gesneden soepgroenten 400 gram die bij Lidl voor €0,89 in de schappen ligt en bij AH €2,00 moet kosten. Ook de lunchsalades verschillen fors in prijs. Ze kosten €2,79 bij Lidl en €3,50 bij de marktleider.

Aanval in snelgroeiende productgroepen

Het is geen toeval dat Lidl met name de aanval kiest in bewerkte groenten en kant-en-klare maaltijd- en lunchsalades. Uit een analyse van IRI op verzoek van Distrifood komt naar voren dat dit twee snelgroeiende productgroepen zijn in de supermarkt. Bewerkte groenten zijn goed voor een omzet van €727 miljoen op jaarbasis. Het segment groeide in de laatste twee jaar met 8,2 procent. Het maaltijdsaladesegment is wat kleiner, met een omzet van €183 miljoen op jaarbasis, maar is maar liefst met ruim 24 procent gegroeid in de laatste twee jaar.

Hoogste agf-aandeel bij Albert Heijn

Met de introductie doet Lidl dus een directe aanval op de groei van met name agf. Dat beaamt retailkenner Erik Hemmes ook tegenover dit blad. ‘Lidl staat zich voor op zijn goede positie in agf, maar het hoogste agf-aandeel ligt toch vooral bij Albert Heijn.’ Hemmes schrijft dat hoge aandeel vooral toe aan de ijzersterke positie van de marktleider in panklare agf en maaltijd- en lunchsalades. ‘De genoemde groeicijfers zijn dus feitelijk ook AH-groeicijfers’. Het door Distrifood gemeten prijsverschil verbaast Hemmes niet. ‘Het zou interesssant zijn te kijken of dit prijsverschil ook in regulier agf  bestaat, anders is de aanval zelfs nog groter.’

Plus op prijsniveau AH

Distrifood vergeleek de prijzen van Lidl ook met die van Plus en Jumbo. Plus zit op het prijsniveau AH en zal dus ook de pijn van de introductie door Lidl voelen. Jumbo werkt met meerdere prijslijnen en andere gewichtgroottes, dat maakt vergelijken moeilijk. Ook valt het op dat zowel Plus als Jumbo niet direct de gemeten producten in het assortiment hebben. Hemmes: ‘Het innovatieniveau van AH en Lidl is op dit moment zo hoog dat verschillende andere partijen in de markt zich zorgen maken over hun positionering.’

Reageer op dit artikel