nieuws

Calorie-arm winnaar in frisdranksegment

Assortiment 3950

Calorie-arm winnaar in frisdranksegment

ZALTBOMMEL – Frisdranken met minder dan 20 calorieën per 100 ml – de bewustgenietenconcepten – stijgen over het laatste jaar met 5 procent in volume, terwijl frisdranken met meer calorieën met 8 procent dalen.

Dat schrijft Foodmagazine in een uitvoerig achtergrondverhaal over de markt voor frisdranken. Die is volop in beweging. Vorig jaar was het segment ‘water+’ met een volumegroei van bijna 30 procent bijvoorbeeld de grootste stijger binnen frisdrank, waters en sappen. In de schappen is meer ruimte voor ‘waters’, ten koste van regulier fris.

Bronwater groeit maar minder hard

Bronwater groeit minder hard dan water met smaak, maar doet het met plus 7 procent in liters niet onverdienstelijk. Bovendien is dit segment voorlopig nog groter en voegt het in absolute omzet meer waarde toe.

Gezond sijpelt overal door

Traditionele frisdrankkopers kopen vooral op genieten. Dit blijkt uit divers shopperonderzoek. Toch is ook onder deze groep een verschuiving naar bewustere keuzes zichtbaar. Frisdranken met minder dan 20 calorieën per 100 ml – de bewustgenietenconcepten – stijgen over het laatste jaar met 5 procent in volume, terwijl frisdranken met meer calorieën met 8 procent dalen.

Alle energydranken groeien

In energy drinks is suiker eerder een unique selling point dan een taboe. Alle merken in deze categorie groeien, ondanks alle negatieve publiciteit eromheen. De totale markt pluste met 5 procent, Red Bull zelfs met 12 procent.

Lees hier het Foodmagazineverhaal

Reageer op dit artikel