nieuws

Forse stijging omzetten ijs en chocolade

Assortiment 2989

Forse stijging omzetten ijs en chocolade

ZALTBOMMEL – De omzetten van ijs en chocolade groeien flink in de gezamenlijke Nederlandse supermarkten. De consument is bereid 25 procent meer te betalen voor luxe chocolade dan vier jaar geleden.

Waar de omzet van chocolade in de Nederlandse supermarkten in 2013 nog uitkwam op €469,3 miljoen is deze in 2017 opgelopen naar €560,1 miljoen, laten cijfers van IRI zien.

Over de top verwend worden

Aan ijs werd in 2013 nog €243,5 miljoen omgezet en vorig jaar €276,7 miljoen. ‘Door de jaren heen zijn we meer chocola en ijs gaan eten, maar vooral ook de luxere en duurdere  varianten’, analyseert Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. ‘Wanneer we willen genieten, willen we ook over de top verwend worden.’ De totale categorie chocolade is sinds 2013 gemiddeld 4,5 procent per jaar in omzet gegroeid, terwijl repen en tabletten zelfs met 8,3 procent toenemen.

Magnum pint illustratief

Ook ijs is bezig aan een flinke opmars in de gezamenlijke Nederlandse supermarkten, inclusief discount. Sjanny van Beekveld: ‘De totale categorie ijs is sinds 2013  gemiddeld met 3,2 procent per jaar gegroeid en in 2016 zagen we daar opeens een enorme groeispurt in multipacks, terwijl in 2017 vooral schepijs groeide. In beide categorieën is de groei sterk gedreven door innovaties.’ Illustratief hiervoor is de Magnum Pint, verkrijgbaar in vijf varianten en in april 2017 groots  gelanceerd.

Reageer op dit artikel