nieuws

Heineken 0.0 beste supermarktintroductie 2017

Assortiment 3394

Heineken 0.0 beste supermarktintroductie 2017

ZALTBOMMEL – Met een gemiddelde omzet van €131.167 per week, is Heineken 0.0 de beste introductie in supermarkten van vorig jaar.

Dit blijkt uit de Intro Top 20 van onderzoeksbureau IRI, in samenwerking met Distrifoods zusterblad Foodmagazine. Na Heineken 0.0 volgen Spa Duo op 2, Hertog IJssalon op 3, Magnum Pint op 4 en Lay’s mix op 5.

Drank met focus op volwassenen

Caloriearme, koolzuurvrije of alcoholvrije dranken met een focus op volwassenen doen het goed in de editie van 2017. De 0.0%-variant is nieuw bij Heineken en geïntroduceerd in week 10 van vorig jaar.  ‘Dit bier heeft de smaaktest alcoholvrij bier gewonnen en komt volgens de Consumentenbond het dichtste bij echt bier’ , laat Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI weten. Heineken 0.0 is verkrijgbaar in blikje, flesje en sixpack.

Historisch lage totaalomzet

De totale omzet van de beste introducties van 2017 is met € 1,3 miljoen historisch laag en nog in lijn met de crisisjaren, laat de Intro Top 20 zien. Sinds het begin van de metingen door IRI in 2000, is vanaf 2008 een duidelijk keerpunt te zien. Waar de eerste jaren de totale omzet van de beste introducties in een jaar vaak boven de €2 miljoen uitkwam, is dit in 2008 gedaald naar €1,7 miljoen en de jaren daarna rond dat bedrag blijven steken.  De opleving in 2013 (€2 miljoen) is van korte duur geweest.

Versnippering met kleine innovaties

De historisch lage omzet van 2017 kent volgens IRI verschillende verklaringen. ‘Het innovatiekanaal in zijn geheel daalt niet hard. Het is vooral versnippering met kleine innovaties. Meer innovatie komt namelijk van kleine spelers’, verklaart Sjanny van Beekveld. De trend naar selectieve distributie van innovaties zorgt voor een rem op de totale omzet. Ook zorgen de afnemende investeringen in R&D–afdelingen ervoor dat nieuwe innovaties wat moeilijker van de grond komen. Van Beekveld: ‘Er wordt meer ondersteuning gegeven aan bestaande concepten.’

Vijf ijsconcepten

Volgens haar is het in deze ranglijst ‘mega-opvallend’ dat vijf van de innovaties ijsconcepten van Unilever betreffen. ‘Door de jaren heen zijn we meer chocola en ijs gaan eten, maar vooral ook de luxere en duurdere varianten’, analyseert Van Beekveld. ‘Wanneer we willen genieten, willen we ook over de top verwend worden.’ Een belangrijke innovatie die hier illustratief voor is, is de Magnum Pint, verkrijgbaar in vijf varianten en in april 2017 gelanceerd. Magnum Pint staat op 4 in de ranglijst, maar daarboven staat op 3 ook nog de Hertog IJssalon. Op nummer 7 is de Magnum Double Rasperry te vinden, op 17 de Ben & Jerry’s Topped Salted Caramel Brownie en op 19 de Ola Hollandse raket (rood/wit/blauw).

De volledige Intro Top 20 is, met een analyse, gepubliceerd in Foodmagazine van februari 2018 en op Foodmagazine.nl.  Klik hier voor de gehele ranglijst.

Zie ook: Ola Magnum Double wint Intro Top 20

Reageer op dit artikel