nieuws

‘Omzet bio gaat door grens €1 miljard’

Assortiment 3709

‘Omzet bio gaat door grens €1 miljard’
Een biologisch 'eiland' bij een AH-vestiging

HARDERWIJK – De omzet van biologisch in Nederlandse supermarkten gaat komend jaar voor het eerst door de grens van €1 miljard. Dat verwacht directeur Dik Goorhuis van Bio+.

Bio+-directeur Dik Goorhuis zegt dit aan de vooravond van de Bio10-daagse, die donderdag van start is gegaan.

Campagne voor de vierde keer

Deze promotiecampagne van Bionext wordt voor de vierde keer gehouden en resulteerde de afgelopen jaren na de actieperiode telkens in een omzetstijging van rond de 20 procent ten opzichte van de weken voorafgaand aan de 10-daagse.  Vrijwel alle supermarkten hebben in deze periode aanbiedingen. Tijdens de nu lopende editie zijn vooral Plus, Dirk, Dekamarkt, Coop en Vomar actief met prijskortingen en acties.

Bio-klanten bereid meer te betalen

Goorhuis verwacht dat de magische omzetgrens van €1 miljard uiterlijk eind 2018 wordt gepasseerd. ‘De omzetgroei van biologische producten vindt vooral in supermarkten plaats, waar speciaalzaken de laatste jaren achterblijven. Wanneer je als supermarkt met een goed bio-assortiment inspeelt op deze trend, groei je sneller dan de markt. Dat is heel belangrijk. Voor supermarkten zijn biologische klanten aantrekkelijk omdat ze bereid zijn meer te betalen.’

Meer instappers

Het belang van de Bio10-daagse is volgens Goorhuis groot. ‘Behalve dat de omzetten van biologische artikelen erna telkens significant stijgen, zien we ook veel meer instappers na afloop. Dat zijn consumenten die voor het eerst met biologisch in aanraking komen en daarna ook blijvend biologische producten kopen.’

Dirk en Deka vergroten bio-assortiment met 40 procent

Ook Bionext verwacht dat de omzetten van biologisch in Nederlandse supermarkten nog substantieel gaan stijgen. ‘Alleen al vanwege het feit dat Dirk en Deka vorige week bekendmaakten hun biologische assortiment met ruim 40 procent te vergroten. Dat zegt wel wat’, aldus woordvoerder Ellen Oomen van Bionext. ‘Dat ketens steeds actiever worden als het gaat om biologisch, blijkt ook uit het feit dat Lidl en Aldi zich deze week hebben aangesloten bij het convenant voor meer ziekteresistente, biologische aardappelrassen. Superunie volgt binnenkort en dan zijn alle ketens aangesloten’, aldus Oomen.

Tekening bio keurmerk delen op social media

Bionext daagt consumenten deze dagen in een speciale actie uit om het biologisch keurmerk te tekenen en te delen op Facebook of Instagram. Daarmee is €500 aan biologische boodschappen te winnen.

Reageer op dit artikel