nieuws

Vlaamse supers winnen aandeel in vis

Assortiment 878

Vlaamse supers winnen aandeel in vis

ANTWERPEN – Belgische super- en hypermarkten winnen snel aan marktaandeel in verse vis. Het aantal visspeciaalzaken in Vlaanderen is in vijftien jaar gedaald van 660 naar 431.

Die ontwikkeling is opmerkelijk in vergelijking met de trend in Nederland. In ons land floreren de speciaalzaken in vis juist. Nederland telde volgens CBS-cijfers van twee jaar gelden 815 visspeciaalzaken, juist een kwart meer dan zeven jaar geleden. De viswinkels zijn daarmee het snelsgroeiende segment onder de speciaalzaken.

Daling van 660 naar 431 in vijftien jaar

In Vlaanderen laten consumenten de speciaalzaak echter steeds vaker links liggen en kopen hun vis bij discounter, supermarkt of hypermarkt. De krant Het Laatste Nieuws schrijft op basis van cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing dat Vlaanderen in 2002 nog 660 visspeciaalzaken telde. In 2008 waren dat er nog 534 en inmiddels is het aantal gedaald naar 431.

Hypermarkten zijn marktleider in vis

Hypermarkten hebben met een aandeel van 43,6 procent het grootste marktaandeel in vis, zo schrijft de krant. Discounters als Aldi en Lidl zijn met een vijfde van de verkoop de tweede belangrijkste aanbieder. Het marktaandeel van speciaalzaken is gedaald tot onder de 10 procent.

Reageer op dit artikel