nieuws

Ekoplaza hekelt bio-beleid supermarkten

Assortiment 2728

Ekoplaza hekelt bio-beleid supermarkten

UDEN – Nederlandse supermarkten leggen bij het biologisch assortiment ten onrechte de nadruk op steeds lagere prijzen. Daardoor dreigt de biologische sector in dezelfde val te lopen als de gangbare landbouw.

Dat zegt mede-oprichter Erik-Jan van den Brink van Ekoplaza op de website van het landbouwblad Boerderij. Hij zegt dit naar aanleiding van de start van een nieuwe campagne door Ekoplaza gisteren waarbij wordt gewerkt aan de bewustwording van de consument rondom dit vraagstuk. ‘Het vrije marktsysteem is niet makkelijk te kantelen. Het moet dus vanuit de bewustwording van de consument komen. Die bepaalt waar de euro naartoe gaat’, aldus Van den Brink tegenover Boerderij.

Twee verschillende vragen

Ekoplaza probeert zich volgens Van den Brink te onttrekken aan het mechanisme. ‘Onze boeren zoeken juist de bovenkant van bio op. Ze praten niet over ‘hoe kunnen we het volgend jaar goedkoper doen’, maar vragen zich af ‘hoe kunnen we het volgend jaar beter doen’. Twee heel verschillende vragen, waarbij wij als winkelketen die laatste stimuleren.’

Omzetgroei in bio vooral in de supermarkt

Vorig jaar bleek uit onderzoek dat de markt voor biologische producten in Nederland hard groeit. Supermarkten zijn daarbij de belangrijkste motor achter deze markt. De omzet van het biologisch assortiment in supermarkten groeide in 2015 zelfs met 18,7 procent. Uit het Bionext Trendrapport 2015 bleek dat de omzet bij speciaalzaken juist met 0,3 procent gekrompen is, al was in het eerste deel van 2016 wel sprake van herstel. Deze week verscheen het nieuwe jaarverslag van Bionext.

 

Reageer op dit artikel