nieuws

Jumbo en Lidl promoten vlees zonder keurmerk

Assortiment 2120

Jumbo en Lidl promoten vlees zonder keurmerk

AMSTERDAM – Jumbo en Lidl verdubbelden vorig jaar op tv hun reclames voor vlees zonder keurmerk. Dat beweert Wakker Dier op basis van gegevens van onderzoeksbureau Nielsen.

Het aantal tv-reclames van supermarkten voor vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk is overall met 40 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor zegt Wakker Dier.

Vlees zonder keurmerk

‘De afgelopen driekwart jaar waren er ruim 17.000 vleesreclames zonder enig dierenwelzijnskeurmerk op tv’, aldus Wakker Dier dat al het vlees zonder keurmerk tot de kiloknallers rekent. Het aantal spots voor vlees nam volgens de dierenwelzijnsorganisatie met 124 procent toe.

Vorig jaar percentage hoger

Vorig jaar was het percentage kiloknallers op tv nog wel hoger, maar door de totale stijging van de vleesreclames waren er feitelijk toch meer kiloknallerspots te zien stelt Wakker Dier. ‘De grote toename dit jaar komt voornamelijk door Jumbo en Lidl, die hun vleesreclames zonder keurmerk ruimschoots verdubbelden. Albert Heijn kiloknalde iets minder, maar nog steeds het meeste.’

Plus 72 procent spots vlees met keurmerk

Plus nam 72 procent van de spots voor vlees met dierenwelzijnskeurmerk voor haar rekening. Nog geen procent van alle tv-spots was voor biologisch vlees meldt Wakker Dier verder.

Forse kritiek op Wakker Dier

Wakker Dier schaart sinds eind 2015 vlees dat geen erkend dierenwelzijnskeurmerk draagt en in een folder wordt vermeld, onder de kiloknallers. Hiertoe behoren ook bij uitstek diervriendelijke concepten als bijvoorbeeld Natuurvlees van Emté en AH Greenfields van Albert Heijn. Het wekte vorig jaar grote irritatie op bij Kamerleden Lodders (VVD) en Bosma (PVV). Emté en Plus noemden in februari 2016 tegenover Distrifood de definitie die Wakker Dier nu hanteert voor kiloknallers, ook al misleidend.

Reageer op dit artikel