nieuws

Ola Magnum Double wint Intro Top 20

Assortiment 1321

Ola Magnum Double wint Intro Top 20

ZALTBOMMEL – Met een gemiddelde omzet van ruim € 142.116 per week, is Ola Magnum Double de beste introductie in supermarkten van het afgelopen jaar. Dit blijkt uit de Intro Top 20 van onderzoeksbureau IRI, in samenwerking met Foodmagazine.

De Intro Top-20 betreft de ranking van de best presterende introducties van een jaar op basis van de gemiddelde weekomzet vanaf introductie. Op de tweede plaats eindigt Campina Kaas met een gemiddelde weekomzet van € 104.000 sinds de introductie in week 8. De top 3 wordt afgesloten met Pampers Baby-dry met een gemiddelde weekomzet van € 102.000.

Totale omzet historisch laag

De totale omzet van de beste introducties van 2016 is met €1,4 miljoen historisch laag en nog in lijn met de crisisjaren, blijkt uit de Intro Top-20 van 2016. Sinds het begin van de metingen in 2000, is vanaf 2008 een duidelijk keerpunt te zien. Waar de eerste jaren de totale omzet van de beste introducties vaak ruim boven de €2 miljoen uitkwam, is die in 2008 gedaald naar €1,7 miljoen en de afgelopen jaren rond dat bedrag blijven steken. Maar de opleving in 2013 (€2 miljoen) is van korte duur geweest.

Veel aandacht bij introductie voor productverbetering

Zeker het afgelopen jaar is verre van rooskleurig geweest. IRI heeft er verschillende verklaringen voor. ‘De aandacht gaat bij fabrikanten uit naar productverbeteringen. Er is vorig jaar erg veel aandacht geweest voor ontwikkeling van producten met minder suiker, zout en E-nummers. Ook diervriendelijk produceren heeft prioriteit. Door dit alles ligt de focus minder op échte innovaties’, verklaart Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI.

Extreem verwennen

Hoewel aandacht voor gezondheid in deze Intro Top-20 belangrijk is, geldt dat niet voor de nummer één op de ranglijst. ‘Tegenover gezondheid staat extreem verwennen en daar staat dit product symbool voor’, zegt Sjanny van Beekveld. De varianten binnen Ola Magnum Double zijn Caramel, Chocolade en Mini (= combi). De promodruk is 65 procent en de distributie 87 procent. Gemiddelde weekomzet: €142.116. Introductieweek: 8.

Best presterend op basis van bemiddelde weekomzet

Sinds 2000 wordt de Intro Top 20 samengesteld, waarbij jaarlijkse alle EAN-codes worden meegenomen. Dat zijn er meer dan 10.000. Actieproducten worden uit de lijst gehaald en private label wordt buiten beschouwing gelaten. ‘Producten met alleen een nieuwe verpakking worden ook niet meegenomen’, legt Sjanny van Beekveld uit. ‘Dat geldt eveneens voor relaunches waarbij het product niet of nauwelijks verandert.’ Om in de Intro Top-20 terecht te komen, moet sprake zijn van een nieuw concept, een nieuw merk, een nieuwe smaak, een innovatieve verpakking of een technologische verbetering. ‘En altijd zijn er enkele introducties waarover je kunt discussiëren of ze nu net wel of niet in de lijst thuishoren’, stelt Van Beekveld.

De volledige Intro Top 20 is, met een analyse, gepubliceerd in Foodmagazine van april 2017 en op Foodmagazine.nl. Klik hier voor het artikel op Foodmagazine.nl dat in te zien is voor abonnees.

Reageer op dit artikel