nieuws

Radlermarkt stort in door suikerdiscussie

Assortiment 2582

Radlermarkt stort in door suikerdiscussie

DIEMEN – De Radlermarkt gaat gebukt onder het juk van de suikerdiscussie. Vorig jaar daalde de markt 7 procent in liters.

Dat blijkt uit cijfers van Nielsen gepubliceerd door Foodmagazine. Na een stormachtige ontwikkeling in de afgelopen jaren blijkt 2016 het kantelpunt voor de radlermarkt. Reeds in 2015 vlakte de groei af, vorig jaar noteerde Nielsen -7% voor het segment ‘Fris’. Dat betekent fors minder liters. Het lijkt erop dat vruchtenbieren net als frisdranken last hebben van de ‘suikerdiscussie’.

Geen investering in nieuwe radlers

Overigens is het radlersegment inmiddels substantieel met 2,8% volume binnen de biermarkt. Echter, met het teruglopen van de markt zal er een verdere ‘rationalisering’ plaatsvinden, zo denken de experts. Opvallend is daarbij dat het vorig jaar nog radler-introducties regende. Dit jaar komen AB-Inbev en Heineken als een van de weinige brouwers nog met nieuwe smaken. Brouwerijen zien vanwege de dalende markt geen reden langer in nieuwe radlers te investeren.

Consument wil minder zoet

Het lijkt er op dat de index van 93 in volume is terug te voeren op de ‘suiker-discussie’. Ook het kleinere segment ‘fruit’ daalt. Hier zijn parallellen te zien met wat zich in de reguliere frisdranken voltrekt. Die markt levert in door een verschuiving naar suikervrije alternatieven: water met smaak en bronwater groeien hierdoor sterk. De consument neigt naar minder zoete dranken, waardoor ook de radlermarkt terugloopt.

Lees verder over radler en meer assortimentsontwikkelingen op Foodmagazine assortiment >>>

Reageer op dit artikel