nieuws

Foodwatch strijdt tegen ‘misleiding’ Jumbo

Assortiment 2917

Foodwatch strijdt tegen ‘misleiding’ Jumbo

AMSTERDAM – Foodwatch strijdt door tegen het aanprijzen door Jumbo van ‘sap’ dat in de ogen van de zelfbenoemde voedselwaakhond zo niet mag heten. Er wordt bezwaar ingediend tegen een uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC).

Jumbo verkoopt in de categorie ‘ongekoeld sap’ in de webshop ‘Jumbo Helder granaatappel acai’ met volgens Foodwatch 0,01 procent sap van granaatappel en 0,01 sap van de acai, zegt de organisatie. ‘Dat is misleidend.’

RCC erkent klacht Foodwatch

Een klacht bij de Reclame Code Commissie leverde Foodwatch echter niets op. De organisatie is stomverbaasd en begint een bezwaarprocedure. De RCC erkent de klacht van Foodwatch dat onder een categorie als ‘ongekoeld sap’ in de webwinkel van Jumbo veel niet-sappen worden verkocht.

Consument klikt door

Ze gaat er echter van uit dat de consument doorklikt naar de productpagina van specifieke dranken waar alsnog de wettelijk juiste benaming staat, zoals nectar of vruchtendrank. Ze ziet de aangeboden dranken op de categoriepagina’s niet als ‘zelfstandige aanprijzing’.

Productpagina specifieke dranken

De commissie gaat er volgens Foodwatch ten onrechte van uit dat de consument doorklikt naar de productpagina van specifieke dranken. ‘Liegen is liegen, een nectar of vruchtendrank is geen sap. De leugen wordt niet weggenomen omdat Jumbo op andere webpagina’s op de website wel het juiste verhaal vertelt.’

Reageer op dit artikel