nieuws

Coop en Dirk maken gehakt magerder

Assortiment 1313

Coop en Dirk maken gehakt magerder

VOORBURG – Na kritiek van de Consumentenbond gaan Coop en Dirk het magere rundergehakt minder vet maken.

Veel supermarkten verkopen ‘mager’ of ‘extra mager’ gehakt dat nog behoorlijk veel vet bevat, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Vetter dan onderzochte soorten

Het extra magere rundergehakt van Coop en Dirk bleek volgens de Consumentenbond met 15 procent vet vetter dan de andere onderzochte soorten mager rundergehakt uit de supermarkt. Beide ketens hebben naar aanleiding van het onderzoek laten weten dit te zullen veranderen, meldt de bond.

AH biologisch mager

Uit het onderzoek blijkt dat van het onderzochte magere gehakt alleen AH biologisch mager rundergehakt en Lidl extra mager rundergehakt minder dan 10 procent vet bevatten en daarmee binnen de Schijf van Vijf passen.

Vetgehalte varieert van 11 tot 15 procent

Het vetgehalte in het (extra) magere rundergehakt van de overige onderzochte supermarkten (AH, Aldi, Bio+, Coop, Dirk, Emté, Jumbo, Jumbo bio, Lidl mager en Plus) varieert van 11 tot 15 procent. Het vetgehalte in ‘gewoon’ rundergehakt bij de supermarkten varieert van 10 tot 22 procent.

Gehakt slagers minder vet

De Consumentenbond liet voor het onderzoek het vetgehalte bepalen van 59 soorten rundergehakt en half-om-half gehakt bij supermarkten en slagers. Opvallend is dat het ‘gewone’ gehakt van de tien onderzochte slagers gemiddeld een stuk minder vet is dan het gehakt van de supermarkten. De slagers geven daarmee volgens de Consumentenbond het goede voorbeeld en laten zien dat gehakt ook minder vet kan zijn.

Consumentenbond wil wettelijke norm verlagen

Naar aanleiding van het onderzoek vragen de Consumentenbond en de Hartstichting het ministerie van VWS om de wettelijke norm voor het maximale vetgehalte in mager gehakt te verlagen van 15 procent naar 10 procent. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het is te gek voor woorden dat supermarkten een product met maar liefst 15 procent vet mogen aanduiden met de term ‘mager’. Consumenten die gezonder willen eten, worden door zo’n term op het verkeerde been gezet’.

Het hele onderzoek is terug te vinden in de Consumentengids die 21 maart verschijnt.

Reageer op dit artikel