nieuws

RCC tikt Albert Heijn op vingers

Assortiment 4419

RCC tikt Albert Heijn op vingers

AMSTERDAM – De Reclame Code Commissie (RCC) heeft Albert Heijn op de vingers getikt. In een reclame-uiting over een test van koffiepads ontbreekt de bronvermelding.

Uit een smaaktest van de Consumentenbond in september 2016 bleek dat drie soorten koffiepads van AH hoog scoren.

Drie koffiepads als beste getest

AH claimde vervolgens in een internetuiting dat haar drie afgebeelde koffiepads als beste zijn getest. Volgens de RCC moet voor de consument daarbij duidelijk worden gemaakt op welke test wordt gedoeld en waar hij de resultaten daarvan kan controleren.

Ontbreken van essentiële informatie

‘Door niet te vermelden dat de claim is gebaseerd op de test van koffiepads in de Consumentengids van september 2016 is sprake van het ontbreken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen’, aldus de RCC. De consument kan hierdoor ertoe gebracht worden een aankoop te doen die hij anders niet had gedaan, en dat is volgens de RCC misleidend.

Inhoud krantenadvertentie en abriposter niet misleidend

Klachten over de inhoud van de krantenadvertentie en abriposter waarin AH ook reclame maakt voor de koffiepads, werden door de RCC verworpen. Want niet is in geschil dat in de Consumentengids van september 2016 een test van koffiepads is opgenomen, waarbij aan ‘AH Perla Biologische koffiepads dark roast’ en ‘AH Perla volle regular koffiepads’ het predicaat ‘Beste uit de test’ is toegekend, en ‘AH Basic koffiepads regular’ zowel het predicaat ‘Beste uit de test’ als het predicaat ‘Beste Koop’ heeft gekregen.

 

Reageer op dit artikel