nieuws

Tabakswinkels woedend op supermarkten

Assortiment 4899

Tabakswinkels woedend op supermarkten

DEN HAAG – De tabakswinkels zijn woedend op de supermarkten. Ze moeten hun tabakswaar afdekken onder druk van de food retailers, zo vinden zij. ‘Dit is simpelweg voor eigen gewin van de supermarkten tabakswinkeliers pesten’

‘Tabakswinkels zijn bereid tot verminderde zichtbaarheid van tabaksproducten te komen door onder andere af te zien van gevelreclame maar in een tabakswinkel moet het product gewoon zichtbaar zijn’, luidt het standpunt van de tanakswinkels verenigd in de NSO. Supermarkten verenigd in het CBL willen dat de eisen van het afdekken van tabak voor alle verkooppunten in Nederland geldt.

Supermarkten willen er zelf beter van worden

Volgens de NSO hebben de supermarkten totaal geen oog voor ‘de gerechtvaardigde belangen van tabakswinkels’: ‘Een tabakswinkel heeft een bijzondere positie in de Tabaks-en Rookwarenwet. Op beperkte schaal mag in een tabakswinkel tabaksreclame worden getoond. Sinds 15 jaar heeft de branche hier mee te maken en komt de wet- en regelgeving die met deze bijzondere positie te maken heeft gewoon goed na. Supermarkten willen simpelweg van deze bijzondere positie van tabakswinkels af om er zelf beter van te worden.’

Het is tabakswinkelier pesten

‘Dit heeft niets met een effectief beleid te maken om jongeren van het roken te weerhouden. Dit is simpelweg voor eigen gewin tabakswinkeliers pesten’, aldus Jos Zuijdwijk, voorzitter van de NSO, brancheorganisatie voor de tabaksdetailhandel. ‘Wat de supermarkten van ons vragen is om de productgroep af te dekken waarmee 50-70 % van de goederenomzet wordt behaalt. Wij willen dat niet. Een tabakswinkel verkoopt tabak, dat mogen we in onze winkels toch laten zien? Een groenteboer verbiedt je ook niet om zijn spruitjes te laten zien’.

‘Ban dan ook alcohol, snoep, chips, nootjes, vet, vlees en zout’

Zuijdwijk: ‘Als we het dan over dat level playing field hebben, dan zeg ik oké supermarkten dek dan je schappen maar voor meer dan de helft van je omzet af; bedek tabak, alcohol, snoep, chips, nootjes, vet, vlees en zout, dat doen jullie ook niet!. De supermarkten moeten begrijpen dat de economische gevolgen voor een tabakswinkel disproportioneel groot zijn en een echte aanslag betekenen op het voortbestaan van de tabakswinkel.’

Supermarkten niks met gezondheid jongeren

‘Wij zijn geen voorstander van het beperken van verkooppunten in een wet, maar als de supermarktondernemers dan echt zoveel op hebben met de gezondheid van jongeren, dan denk ik dat het meer zin heeft dat zij eens serieus na gaan denken over het stoppen van de verkoop van tabak in supermarkten. Dat heeft meer zin dan kleine ondernemers pesten”, aldus Jos Zuijdwijk.

Reageer op dit artikel