nieuws

Schijf van Vijf geeft agf-omzet een impuls

Assortiment 2103

Schijf van Vijf geeft agf-omzet een impuls
Ruim opgezette agf-afdeling

DEN HAAG – Supermarkten hebben dit jaar tot nu toe bijna 8 procent meer fruit en groente verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral producten uit de nieuwe Schijf van Vijf vertonen een opvallende stijging.

Dat meldt brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) op basis van cijfers van onderzoeksbureau IRI. ‘De cijfers laten zien dat het grootste deel van de producen die in de nieuwe Schijf van Vijf zitten (dat zijn vooral versproducten) een flinke stijging doormaakt. Opvallende stijger is bijvoorbeeld het veelgenoemde handje noten. De consumptie van noten laat een stijging zien van 23 procent’, zo schrijft de brancheorganisatie.

Tomaat, komkommer en ui het meest verkocht

De groeiende verkopen in de supermarkten worden door het CBL verder onder meer toegeschreven aan de indeling van veel supermarkten, waardoor klanten direct tegen deze afdeling aanlopen. Ook wordt in recepten in supermarktbladen steeds meer agf gebruikt.De meest verkochte groenten zijn tomaat, komkommer, ui en paprika. Bloemkool is de nummer vijf, maar de verkoop is wel flink gedaald. Snoeptomaatjes, avocado’s en voorgesneden groenten waren de grootste stijgers. Het meest verkochte fruit is banaan, appel, mandarijn, sinaasappel en peer.

Stijging komt door groep heavy buyers

Toch is het CBL nog niet tevreden. De verkopen van groente in speciaalzaken zijn de afgelopen jaren met 40 procent gedaald. Deze daling is nog niet volledig door de supermarkten overgenomen. Bovendien komt de stijging van de consumptie van groente en fruit volgens het CBL voor een groot deel op het conto van een groep die bovengemiddeld veel koopt (heavy buyers). Gemiddeld eten mensen slechts de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente en fruit van 250 gram.

Distrifood is nu ook actief op Facebook. Like ons en blijf op de hoogte. >>>

Reageer op dit artikel