nieuws

Omzet speciaalbier stijgt met 18 miljoen euro

Assortiment 3893

Omzet speciaalbier stijgt met 18 miljoen euro

ZALTBOMMEL – Speciaalbieren zijn aan een enorme opmars bezig. In de eerste 41 weken van dit jaar is de omzet bij de gezamenlijke Nederlandse supermarkten €18 miljoen hoger dan vorig jaar in dezelfde periode.

Niet alleen in omzet, ook in volume doen de speciaalbieren het momenteel extreem goed in de supermarkten, inclusief harddiscount.

4,1 liter speciaalbier meer

Uit cijfers van IRI blijkt dat in de eerste 41 weken van dit jaar 4,1 miljoen liter speciaalbier meer is verkocht dan vorig jaar in dezelfde periode.

Er ontstaat een biercultuur

Met een omzetgroei van 18 procent en volumegroei van 12 procent springt speciaalbier, binnen de biercategorie, er uit. Pils daarentegen blijft in omzet (4 procent groei) en volume (1 procent groei) stabiel. ‘Er ontstaat een soort van biercultuur, die doet denken aan wat er met wijnen gaande is’, analyseert Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. ‘In de supermarkten stijgen speciaalbieren heel hard door. De groei gaat gepaard met een sterke toename van het aantal items in de winkel. Dit leidt er toe dat de gemiddelde doorstroming per item onder druk komt te staan. Het zorgt voor een toename van schapcomplexiteit. Een aantal retailers geeft meer ruimte aan kleinere spelers om verrassing te bieden aan de shoppers.’

Komt overeen met Nationaal Bieronderzoek

De cijfers van IRI komen volledig overeen met het eerder dit jaar gepubliceerde Nationaal Bieronderzoek. Daaruit bleek onder meer dat 30 procent van de bierdrinkers maandelijks speciaalbier drinkt. Dat was in 2015 nog 26 procent.

Lees meer over de verschuivingen in het bierschap op pagina 4 in Distrifood 45 van 12 november 2016.  Abonnees van Distrifood kunnen het hele artikel lezen in de digitale editie. Nog geen abonnee? Klik hier voor de opties.

Reageer op dit artikel