nieuws

Tabaksafzet supers daalt sinds gruwelijke plaatjes

Assortiment 2407

Tabaksafzet supers daalt sinds gruwelijke plaatjes
Foto: Peter Roek

ZALTBOMMEL – De verkoop van tabaksproducten bij de supermarkten is sinds afgelopen mei fors afgenomen.

Dat blijkt uit cijfers over de tabaksafzet van onderzoeksbureau IRI, waar Distrifood over schrijft. De afname zette in mei van dit jaar in, het moment dat tabaksverpakkingen werden voorzien van afschrikwekkende plaatjes. Uit de cijfers van IRI blijkt dat vorig jaar juist weer een stijging van het volume van 257 miljoen naar 263 miljoen zichtbaar was. Dit jaar (MAT 32) is daalt de verkoop bij het collectief van de Nederlandse supermarkten in dezelfde periode echter weer naar 257 miljoen pakjes.

IRI blijft voorzichtig over de oorzaak van de daling

‘Vanaf het moment dat de afschrikwekkende plaatsje op de pakjes zijn verschenen, zien we dat de volumegroei, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, afneemt en dat kort daarna het aantal pakjes sigaretten dat over de toonbank gaat, daalt’, zegt Sjanny van Beekveld van IRI tegen Distrifood. Zij is echter voorzichtig om dit toe te schrijven aan nieuwe regels. ‘Daar ben ik voorzichtig mee. Seizoensinvloeden spelen ook een rol.’

Tabaksomzet supers stijgt vooral door accijnzen

Tabak is een stevige omzetmaker voor de Nederlandse supermarkten, al stijgt deze vooral door de verhoging van de accijnzen door de overheid. In 2012 bedroeg de omzet €1,7 miljard. Dit getal was in 2015 gestegen naar €1,8 miljard.

Lees meer over de ontwikkeling van de tabaksverkoop in supermarkten en bij tankstations op pagina 21 in Distrifood 38 van 24 september 2016. Hierin meer cijfers, uitleg over oorzaken van de daling en veranderende wetgeving. Abonnees van Distrifood kunnen het hele artikel lezen in de digitale editie. Nog geen abonnee? Klik hier voor de opties.

Reageer op dit artikel