nieuws

Nominaties GfK Shopper Marketing Award

Assortiment 1601

Nominaties GfK Shopper Marketing Award

DONGEN – Hertog Jan, Iglo en Crystal Clear zijn genomineerd voor de GfK Shopper Marketing Awards. Op 22 september tijdens het GfK FMCG Jaarcongres wordt de winnaar bekend.

De GfK Shopper Marketing Award wordt dit jaar voor de vierde keer uitgereikt aan een merk dat zich in het afgelopen jaar op een positieve manier heeft onderscheiden op het gebied van shopper marketing.

Beïnvloeding gedrag door fabrikant

‘Alles wat de fabrikant er aan doet om het gedrag van de shopper te beïnvloeden wordt door ons meegewogen’, laten de jury-leden Stefan Heule en Danny Oomen van GfK aan Distrifood weten.

Ruim 200 FMCG-merken

GfK heeft uitgebreid onderzoek gedaan onder ruim 200 FMCG-merken en in samenwerking met de vakjury op basis van feiten die het koopgedrag beïnvloeden een shortlist gemaakt. Vanuit deze lijst hebben een 10-tal merken hun case aan de vakjury gepresenteerd. Ze zijn beoordeeld op strategische uitdaging, doelstellingen, boodschap en creatieve uitwerking en de executie op shopper marketing gebied.

De genomineerden:

Hertog Jan –  Uit liefde voor bier

Bier staat onder druk, maar toch is groei gerealiseerd met dit speciaalbier. Jurylid Art Frickus, Shopper Marketing expert, Conspicuous: ‘Hertog Jan is in staat geweest om in de onder druk staande biermarkt groei in penetratie en omzet te realiseren. Met speciaalbier als hefboom voor het merk. Hertog Jan laat een doelgerichte, multichannel en consequente doorvertaling zien van merkbelofte naar executie.’

Iglo – Roerbak Sensatie

Het gaat om 1-persoonsmaaltijden in de vriezer. De essentie is dat een gedragsverandering teweeg is gebracht bij de consument die van vers naar vriesvers overstapt. Jurylid Ruud Verschuur, Retail en Trade expert, Drivesight: ‘Roerbak Sensatie heeft voor een ommekeer gezorgd bij iedereen die weleens alleen eet. Dit is een succesvolle herlancering, gedreven door sterke consumenten- en shopper insights als basis voor categoriegroei bij de retailer.’

Crystal Clear – Introductie Sparkling Lemon Cactus

De introductie van Sparkling Lemon Cactus heeft geleid tot categoriegroei. De campagne is opgezet vanuit shopper insights. ‘Verhoging penetratie door volledige invulling shopper journey en het inzetten van de juiste middelen. Een mooie merkactivatie integraal gericht op consument, winkel en shopper’, aldus Art Frickus.

Tijdens het GfK FMCG Jaarcongres op 22 september bepalen het publiek en de jury ieder voor 50 procent wie de winnaar wordt. De GfK Shopper Marketing Award is een initiatief van GfK en een aantal partners, die tevens de vakjury vormen: Ruud Verschuur (Retail & Trade expert, Drivesight), Art Frickus (Shopper Marketing expert, Conspicuous), Hans van Trijp (Hoogleraar Wageningen Universiteit), Leo van de Polder (POPAI Benelux), Stefan Heule (Head of Shopper GfK), Danny Oomen (Division Manager Media GfK) en Femke Veenstra (GfK NORM)

 

 

Reageer op dit artikel