nieuws

‘Assortiment in Nederlandse super blijft groeien’

Assortiment 1389

‘Assortiment in Nederlandse super blijft groeien’
Foto: Foodmagazine

ZALTBOMMEL – Het assortiment in Nederlandse supermarkten is, in tegenstelling tot in andere landen, de afgelopen jaren gegroeid. Deze trend zet zich in ieder geval op korte termijn nog voort.

Dat zegt business insights director Sjanny van Beekveld van onderzoeksbureau IRI op basis van internationaal onderzoek. Om te kijken hoe het staat met ontwikkeling van assortimenten, heeft IRI in zeven landen gekeken naar de toename dan wel inkrimping van SKU’s. Van die zeven landen is Nederland het enige land waar assortimenten vanaf 2012 nog doorgroeien (zie grafiek). In Griekenland daalde het aantal items in de schappen in 2015 ten opzichte van 2014 met 1,7 procent. In Spanje was de daling 0,3 procent en in de UK 2,3 procent. In Nederland daarentegen steeg het aantal items in 2015 met 4,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Strijd tegen discount motor achter assortimentsuitbreiding

Deze ontwikkeling is volgens Van Beekveld voorlopig nog niet voorbij. ‘Het heeft te maken met de strijd die fullservicesupermarkten voeren tegen harddiscount, maar ook met het beleid van bijvoorbeeld Albert Heijn, die steeds meer exclusieve items aan het schap toevoegt. Diverse spelers zijn al wel bezig met assortimentsrationalisatie, maar dit is vaak nog op kleine schaal. Daardoor heeft het geen grote impact op de totale cijfers. Daarnaast spelen ook de commerciële afspraken tussen retailers en fabrikanten natuurlijk een rol.’

Met beleid schrappen in assortiment kan voor groei zorgen

Volgens IRI kunnen supermarkten echter juist hun omzet een nieuwe impuls geven door met beleid te schrappen in het assortiment. ‘Wanneer er niet te veel van hetzelfde in de schappen ligt, ontstaat er meer ruimte voor iets dat echt waarde toevoegt.’

Lees het hele verhaal op de nieuwe site van Foodmagazine >>>

 

Reageer op dit artikel