nieuws

IRI: huismerk levert marktaandeel in

Assortiment

IRI: huismerk levert marktaandeel in

ZALTBOMMEL – Huismerken van supermarkten waren afgelopen jaar minder populair bij consumenten. Het aandeel van private label daalde van 27,2 naar 26,9 procent.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI waar Nu.nl over schrijft. Het marktaandeel is het laagste in vier jaar tijd. Een mogelijke reden voor de daling  en de daaraan gekoppelde gestegen uitgave aan merkaartikelen is de stijging van de actiedruk. In 2015 kwam 19,8 procent van de omzet uit aanbiedingen, tegen 19,3 procent een jaar eerder.

Marktaandeel groeit door naar 50 procent
Rabobank voorspelde afgelopen oktober nog een stevige toename van de verkopen van huismerken. Volgens de analisten van de bank zou het aandeel van private label in de komende tien jaar doorgroeien naar 50 procent. Volgens de Rabobank zijn huismerken op dit moment goed voor 40 procent van de supermarktomzet in Nederland. Dat is veel hoger dan het cijfer dat de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) meldt. Het verschil wordt veroorzaakt door het feit dat de Rabobank de omzet van Aldi en Lidl meetelt als huismerkomzet.

Scherpe aanbiedingen wijzen op paniek
De dalende verkoop van huismerken bij reguliere supermarkten werd afgelopen maart al besproken tijdens het Private Label Congres van Foodmagazine en EFMI. Daarbij werd onder meer geconstateerd dat er veel meer A-merkaanbiedingen lopen waarbij klanten het tweede product gratis krijgen. ‘Dat duidt toch wel een beetje op paniek’, zei private labelexpert Koen de Jong toen. ‘Want ze geven gewoon winst weg. Het is puur bedoeld om marktaandeel te behouden, om de fabriek draaiende te houden. Iemand die vandaag tien potten pindakaas koopt van het A-merk, is voorlopig voorzien en kijkt maandenlang niet meer om naar pindakaas van het huismerk.’

Actiedruk duurt niet voort
Rabobank denkt dat die actiedruk niet voort blijft duren, waardoor de omzet van huismerken de komende jaren toch weer gaat stijgen. De scherpe aanbiedingen rond A-merken verhullen het groeiende prijsverschil tussen private label en huismerken. Onderzoek van de Consumentenbond wees uit dat dit verschil inmiddels gemiddeld is opgelopen tot 31 procent.

Reageer op dit artikel