nieuws

Action en online raken non-food bij supers

Assortiment

Action en online raken non-food bij supers

ZALTBOMMEL – De verkoop van non-food bij supermarkten is afgelopen jaar met €44,7 miljoen gedaald naar €2,46 miljard.

De afvloeiing van omzet naar ketens als Action en Big Bazar, alsmede online spelers is debet aan deze daling, zo meldt Distrifood deze week in de gedrukte uitgave op basis van cijfers van IRI. Bij de cijfers is de omzet in tabak buiten beschouwing gelaten. Het gaat daarbij onder meer om de assortimentsgroepen persoonlijke verzorging, papierwaren en dierenartikelen.

Tabak houdt categorie overeind
Sjanny van Beekveld van IRI: ‘Afvloeiing naar discountformules als Action en Big Bazar neemt een enorme vlucht. Maar ook de toename van online verkopen buiten de supermarkt om speelt een grote rol, evenals een verschuiving naar het doe-het-zelfkanaal.’ De omzetstijging van €60,7 miljoen in tabak zorgt ervoor dat de omzetdaling in non-food bij een eerste blik op de cijfers niet direct zichtbaar is.

Persoonlijke verzorging opvallend
De omzet van papierwaren in de gezamenlijke Nederlandse supermarkten is het afgelopen jaar met
€4 miljoen gedaald en wasmiddelen/reinigers met €2,4 miljoen (MAT 48). De omzetdaling van €25,5 miljoen bij persoonlijke verzorging (−5,3 procent) is echter het opvallendst. ‘Hier zie je bijvoorbeeld dat de consument naar de kapper gaat voor haarverzorgingsproducten. En online is binnen personal care, na budgetstores en parfumerieën, ook een belangrijk alternatief kanaal voor supermarkten,’ aldus Van Beekveld.

Reageer op dit artikel