nieuws

Foodwatch mikt op Albert Heijn en Jumbo

Assortiment

Foodwatch mikt op Albert Heijn en Jumbo

AMSTERDAM – Actiegroep Foodwatch wil dat supermarkten Albert Heijn en Jumbo tientallen producten uit de schappen halen waar omstreden kleurstoffen in zitten. Daartoe begint de groep een grootschalige e-mailcampagne.

Het gaat daarbij om producten met op het etiket de waarschuwing bij de e-nummers: ‘kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden’. Het gaat om omstreden stoffen in bijvoorbeeld limonadesiroop, zuurtjes en frisdrank.  De verplichte waarschuwing staat sinds 2010 op tientallen producten. Destijds was de verwachting dat fabrikanten de omstreden e-nummers zouden vervangen door natuurlijke kleurstoffen, maar dat is nog niet het geval.

Supermarkten moeten verantwoordelijkheid nemen
De e-nummers worden de ‘Southampton Six’ genoemd omdat wetenschappers van de Universiteit van Southampton erachter kwamen dat de vijf azo-kleurstoffen E102, E110, E122, E124 en E129 en de andere kleurstof E104 hyperactiviteit bij kinderen kunnen veroorzaken. Daarom is besloten dat er voortaan een verplichte waarschuwing op de verpakkingen moet komen. Dat gaat Foodwatch echter niet ver genoeg. ‘Het is vijf jaar later tijd dat supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen’, aldus de organisatie. ‘Albert Heijn en Jumbo moeten geen risico’s willen nemen met de gezondheid van kinderen, enkel om een fel kleurtje aan snoep of frisdrank te geven.’

Reactie Albert Heijn
Een woordvoerder van Albert Heijn laat weten dat de keten geen producten voor kinderen onder het eigen huismerk verkoopt waar de betreffende e-nummers in zitten. AH heeft wel ongeveer dertig verschillende artikelen van A-merken in de schappen liggen die een of meer van de Southampton Six bevatten. Met die merken is AH regelmatig in discussie om te kijken of ook zij de e-nummers kunnen schrappen.

Reageer op dit artikel