nieuws

Marges agf-groothandels onder druk

Assortiment

Marges agf-groothandels onder druk

AMSTERDAM – Groothandels in aardappelen, groente en fruit hebben in 2012 en 2013 de omzetten zien stijgen, maar lijden onder voortdurende prijsdruk en scherpe inkoopvoorwaarden vanuit afnemers zoals de supermarkten.

Dat staat in een rapport van ING Economisch Bureau. Deze instantie verwacht dat die prijsdruk ook de komende jaren een zeer belangrijk thema blijft. Over het eerste halfjaar van 2013 is de omzet van groothandels in aardappelen, groente en fruit licht toegenomen. In 2012 groeide de omzet ook al met 6 procent. De opgaande lijn is te danken aan een groter aanbod aan producten, stijging van de export, de hogere prijzen die consumenten betalen in de winkel en het algemene herstel na de forse krimp in 2011 die ontstond door de zogeheten ehec-crisis.

Prijsgevoeliger
Marges staan echter onder druk. Dit komt deels komt door de sterke inkooppositie van supermarkten, maar de crisis speelt de sector ook parten. Zo verliezen horeca en catering klanten aan de supermarkt, terwijl in het supermarktkanaal vaker voor prijsvechters wordt gekozen. Ook zijn consumenten prijsgevoeliger geworden.

Biologisch
De inzet van social media in marketing en communicatie kan volgens ING een manier zijn om  het bewustzijn, gebruik en de interactie omtrent AGF-producten te vergroten. Daarnaast liggen er goede kansen in biologisch. Zo namen consumentenbestedingen aan biologische en andere ‘duurzaam’ verklaarde AGF-producten in 2012 met ten minste 15 procent toe. Daarmee lag de toename tienmaal groter dan die van de totale AGF-bestedingen. Omdat ook in Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en in Scandinavië biologische producten in de aandacht staan, zijn er exportkansen.

Reageer op dit artikel