nieuws

Consument vertrouwt etiket niet

Assortiment

Consument vertrouwt etiket niet
Jan Willem Schouten

AMSTERDAM_Vier op de tien Nederlanders heeft minder vertrouwen in levensmiddelen dan een jaar geleden. Dat komt voornamelijk door de recente voedselfraudezaken. Maar de meeste Nederlanders hebben hun koopgedrag niet aangepast.

Dat blijkt uit het tiende DuurzaamheidKompas, een periodieke enquête onder ruim 500 respondenten van research consultancybureau MarketResponse en communicatieadviesbureau Schuttelaar & Partners.

Etiket

De consument twijfelt vooral aan de echtheid van de producten, dus of klopt wat op het etiket staat. Men denkt dat drie op de tien etiketten niet klopt. Hoogleraar voedselauthenticiteit Saskia van Ruth (Wageningen Universiteit) noemt dat opmerkelijk: ‘Samen met de afname in vertrouwen in producten die in supermarkten liggen, is dit een oproep aan partijen om gezamenlijk het consumentenvertrouwen te verhogen.’

A-merken

De helft van de Nederlanders heeft meer vertrouwen in de etiketten van producten van lokale winkels dan in die van supermarkten. Men verwacht geen verschil tussen de betrouwbaarheid van de etiketten van goedkope en dure producten, ook niet tussen A-merken en andere merken.

Om het vertrouwen in voedsel te vergroten, verwachten consumenten meer transparantie van bedrijven.

Reageer op dit artikel