nieuws

Aardappels en groente onder druk

Assortiment

De omzet en het volume van
diepvriesaardappelproducten
is volkomen stabiel. De nadruk op
gezond eten kan de groei hier
wellicht
remmen. De eigen merken nemen hier
marktaandeel
over van de A-merken.

Karel Burger van Nielsen: ‘De winkelmerken groeien in

aandeel in alle segmenten van de categorie diepvries, met uitzondering van

maaltijden en deegwaren.’ Rini Emonds van IRI: ‘Een paar producten doen het wel

goed en houden de omzetdaling in aardappelproducten nog beperkt. Aviko Frideale

houdt de omzet in frites op peil. In de aardappelspecialiteiten is vooral Lamb

Weston een aanjager, met name met Twister, de grootste variant. Daarnaast blijkt

ook de Aardappelpannenkoek van Aviko een succesvolle introductie.’

Prijs per kilo onder druk

De omzet in diepvriesgroenten daalt met 3 procent, maar het volume heeft

een index van 99, volgens IRI. Sjanny van Beekveld: ‘De prijs per kilo staat dus

onder druk. Deels wordt dat veroorzaakt doordat de discounters aandeel winnen in

diepvriesgroente, waardoor de prijs daalt. In de servicesupermarkten zijn niet

zo veel introducties geweest en ook minder promoties. Bovendien is er een

verschuiving naar meer private label en er zijn meer voordeelverpakkingen (van

private labels) in de schappen gekomen.’

Kopies A-merken

Karel Burger, Nielsen: ‘De eigen merken kopiëren hier alle proposities van

de grootste A-merkleverancier. Ook de introductie van grotere verpakkingen drukt

hier de prijs.’

Publicatiedatum: Januari 2009

Reageer op dit artikel