nieuws

‘Agf sleutel kooppatroon in supermarkt

Assortiment

‘Agf sleutel kooppatroon in supermarkt

ZOETERMEER – 90 Procent van de consumenten koopt aardappelen, groenten en fruit in de supermarkt. Op basis van de keuze van de groente worden de andere aankopen bepaald.

Negen van de tien mensen die de winkel binnengaan, is van

plan verse groente te kopen. Van hen beslist de helft pas in de winkel

welke groente wordt gekocht. Daarop worden veelal de andere aankopen,

vlees, vis of kip en pasta of rijst, afgestemd, blijkt uit onderzoek

door het Productschap Tuinbouw.


Koopgedrag beïnvloeden.

Mensen werd bij binnenkomst van

de winkel gevraagd wat ze wilden kopen. Bij de uitgang werd gekeken wat

er in het karretje lag. Om het koopgedrag van consumenten te

beïnvloeden, willen supermarkten weten hoe dat gedrag er uitziet. Het

onderzoek past in de campagne om Nederlanders aan te zetten tot het eten

van twee ons groente per dag en twee stuks fruit.


Geen impulsaankoop

De klanten gaan

ervan uit dat je groente beter niet kunt bewaren en dat is een reden om

vaker naar de winkel te gaan. Bij fruit gaat men er veelal van uit dat

dit wel wat langer op de schaal kan liggen. Bij groente en fruit gaat

het niet om een impulsaankoop, aldus de onderzoekers.


Acute trek

Wel komt

het voor dat de klant op de winkelvloer besluit om wat extra bij te

kopen. Bij groenten is dan de prijs meer van belang dan bij fruit. Bij

fruit is ‘acute trek’ een reden om wat extra te kopen en dan is vooral

van belang of dat fruit er aanlokkelijk uit ziet.


Camerabril

Dat weten de

onderzoekers onder meer doordat ze een aantal klanten vroegen om een

speciale camerabril op te zetten. Daaruit bleek dat bij de aankoop van

groenten de ogen 36 seconden over het schap gaan en dat de aankoop van

fruit 83 seconden in beslag neemt.

 

 

Reageer op dit artikel