nieuws

Supers voorzichtiger met mixdranken

Assortiment

Supers voorzichtiger met mixdranken

De afzet
van premixen
daalt landelijk en die trend zet door. Gezien
de aantrekkingskracht van
mixdrankjes op jongeren en de kritische geluiden vanuit de
overheid gaan
supermarkten behoedzaam met dit segment om.

Zo ook Plus, stelt category manager Alexandra

Pouderoyen, dat aan dit impulssegment steeds minder ruimte is gaan bieden. De

hype rond breezers dateert alweer van 2002. Sindsdien ging het bergafwaarts met

de premixen. Supermarkten hebben zich de zorgen van de overhei aangetrokken en

geven veel minder ruchtbaarheid aan de premixen. De omzet in alcoholische

breezerachtige drankjes is inmiddels onder de 30 miljoen euro uitgekomen. Hun

populariteit zal naar verwachting verder afnemen. Welke smaaktrend signaleert

Pouderoyen binnen de premixen? Daarover kan ze kort zijn: ‘Over het algemeen zie

je dat de zoete smaken uit aan het raken zijn en de minder zoete smaken steeds

meer gewaardeerd worden.’

Likeuren en cocktails

Zeker omdat de mixdranken deels verdrongen worden door likeuren met een

verlaagd alcoholpercentage en door cocktails. Die markt groeit wel. Alexandra

Pouderoyen, category manager wijn en slijterij bij Plus, bevestigt de sterke

daling in de mixdrankenmarkt, maar sommige merken doen het toch aardig. ‘De

daling is al de laatste paar jaar aan de gang. Je ziet hem het sterkste in de

kleine flesjes, de 70 cl’s doen het beter. Alleen Smirnoff blijkt een heel sterk

merk te zijn en blijft bij ons redelijk stabiel. Specifiek Smirnoff Ice doet het

goed in het flessensegment.’

Mix in blik wel cool

Mixdrankjes in blik zijn cool en laten een tegendraadse ontwikkeling zien.

Ze zijn sinds hun introductie hard gegroeid. ‘Gek genoeg laten de premixen die

in blikjes zitten een heel sterke stijging zien. Dit gaat dan om mixen die ook

zeer bekend zijn uit het uitgaansleven, zoals rum-cola, vieux-cola en wodka-jus,

waarbij de toon in het bliksegment wordt gezet door Bacardi Rum & cola.’

Toch biedt verkoop in blik geen garantie voor succes in dit segment. De

consumentenacceptatie blijkt vrij onvoorspelbaar. ‘De blikjes Breezer met een

zelfde inhoud als de flesjes Breezer liepen daarentegen weer helemaal niet. De

leverancier heef ze ondertussen zelf alweer gesaneerd.

Geen energie in mixdranken

Plus steekt geen energie in het mixdrankensegment. Natuurlijk krimpt de

markt, maar ook het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid speelt

hierbij een rol. Pouderoyen: ‘Wij gaan terughoudend om met de inrichting van het

schap. De schapruimte die voor dit segment beschikbaar is, hebben we sterk

ingekrompen in de afgelopen jaren. Verder doen wij geen uitingen meer naar

buiten over premixen. Dus geen aankondigingen van nieuwe smaken, geen acties en

geen afprijzingen of iets dergelijks.’

Publicatiedatum: april 2008

Reageer op dit artikel