nieuws

Bestsellers in de supermarkt

Assortiment

Bestsellers in de supermarkt

Supermarkten ontwikkelen zich in toenemende mate tot
boekenspeciaalzaken. Het zijn vooral de afslank- en kookboeken die als warme
broodjes langs de kassa’s gaan. Dit assortiment spekt ook nog eens de
supermarkten, doordat de verkoop ervan mooie, hoge marges
opleveren.

Het in 1987 verschenen Albert Heijn kookboek ’12 maanden lekker eten’ werd

een bestseller, een klassieker in de Nederlandse keuken. NU, ruim twintig jaar

nadat de eerste editie van de Albert Heijn-klassieker van de persen rolde, is er

een tweede, totaal vernieuwde editie verschenen. Deze boeken vliegen, net als

twintig jaar geleden, de schappen uit. ‘Als het maar over eten, drinken en

afslanken gaat, dan verkopen deze boeken. En wij kunnen er goed aan verdienen’,

zegt Albert Heijn-franchiser Hans Oudshoorn in Warmond bij Leiden.

VoorspellenTijdschriften- en boekendistributeur

Aldipress in Utrecht, dat onder meer voor Albert Heijn het boekenschap verzorgt,

ziet ook dat kook- en afslankboeken goed lopen. ‘Dat is bij andere retailers die

zich bezig houden met de verkoop van boeken echter niet anders’, zegt manager

channel development Bart Sanders van Aldipress. ‘De supermarkten bepalen zelf

welke boeken ze in hun assortiment opnemen. Maar wij hebben wel een methodiek

ontwikkeld, die aan de hand van allerlei gegevens kan voorspellen hoe een boek

het in de supermarkt gaat doen.’

Dieet-goeroeDieet-goeroe Sonja Bakker heeft ook al

goede ervaringen met haar boeken die de supermarkten verkopen. Die worden via de

uitgeverij De Zonnestraal van haar man, Koen Lenting, in de supermarkt gebracht.

Supermarktketen Deen verkocht bij een actie in enkele dagen vijfduizend stuks.

Bakkers bestsellers liggen nu ook bij andere supermarkten in het schap, zoals

bij Dekamarkt.

GretigheidDe gretigheid waarmee klanten in de

supermarkten vaker een kookboek in het winkelmandje leggen, is voor een flink

deel te danken aan de kook- en afslankprogramma’s op de televisie, zegt uitgever

Harry van Gent van Hama Publishing: ‘Die programma gaan over een gezonde

levensstijl. Daar wordt voorgedaan hoe het moet. De supermarktbezoekers worden

door die programma’s gestimuleerd om lekker en gezond te koken. De kook- en

afslankboeken inspireren deze mensen.’

OplageHama Publishing in Alkmaar is speciaal opgericht

met als doel kook- en lifestyleboeken via de supermarkten aan de man te brengen.

Hama-boegbeeld is de jonge televisiekok Matthijs Vrieze, die ook wel wordt

gepositioneerd als de Nederlandse Jamie Oliver. Van Gent: ‘Het eerste boek dat

Vrieze schreef, ‘Lekker eten en gezonder afvallen’ werd een hit. Alleen al C1000

heeft er 27.000 van weggezet, iets meer dan de helft van de eerste oplage. Het

boek ligt nu ook in veel andere supermarkten. In de ‘rustige’ weken voor

Sinterklaas en Kerstmis verkochten we via Albert Heijn zo’n 1400 boeken per

week.’

MargeDe verkoopadviesprijs van Vrieze’s eerste boek

‘Lekker eten en gezonder afvallen’ bedraagt €15,95. ‘Voor de supermarkten zit

daar met 45 tot 50 procent een aardige marge op. Boeken verkopen weliswaar niet

als spruiten, maar toch. Dat soort marge mag er zijn’, aldus Van

Gent.

Reageer op dit artikel