Tips voor een succesvoller AGF-schap

Tips voor een succesvoller AGF-schap

De wil onder supermarktklanten om gezond te eten is er absoluut, maar wat betreft inspiratie kunnen ze wel wat hulp gebruiken. Als category manager kun je ze de helpende hand bieden om een smaakvolle, gezonde maaltijd op tafel te zetten en tegelijkertijd het AGF-schap een boost te geven. Een blog van Marja Vijverberg van Sweetpoint.

De trend van gezond eten leeft niet alleen onder foodies en hipsters. Uit onderzoek van GfK en Rabo Research blijkt namelijk dat maar liefst 55 procent van de Nederlanders het afgelopen jaar gezonder is gaan eten. En het ziet ernaar uit dat deze gezonde levensstijl nog wel een tijdje aan blijft houden. Waar klanten echter nog regelmatig mee worstelen, is een gebrek aan inspiratie. De wil om gezond te eten is er ongetwijfeld, maar de tijd en energie om voedzame maaltijden te bedenken schiet vaak tekort. Als category manager kun je hier met het AGF-schap slim op inspelen.

Bied cross-category deals aan

Om de klant goed te ondersteunen bij de gezonde levensstijl, is het belangrijk om (meer) cross-category deals aan te bieden. Denk hierbij aan maaltijdboxen met de focus op vers, waarmee je consumenten helpt om de voedzame maaltijd op tafel te zetten waar ze naar op zoek zijn. Werk daarvoor de samen met collega’s en creëer aantrekkelijke deals bestaande uit groenten, vlees, vis, aardappelen, rijst en/of kruiden. Door veel afwisseling in de maaltijdboxen aan te brengen help je de consument om veelzijdig te koken. Klanten staan zeker open voor dit soort prettige hulpmiddelen.

“Door de unieke smaak en diverse toepassingsmogelijkheden,
past de zoete puntpaprika goed in de gezonde leefstijl”

Food watcher en culinair journalist Anneke Ammerlaan
.

Geef aandacht aan minder bekende groenten

Specifieker op productniveau blijkt dat consumenten van veel groentesoorten wel een idee hebben van hoe de groente smaakt of dat ze het ooit eens in een restaurant geproefd hebben, maar geen idee hebben hoe ze het zelf klaar kunnen maken. Dat is een gemiste kans, want daardoor vallen ze snel terug op standaard groenten zoals bloemkool en boontjes. Heldere communicatie over de minder bekende groenten zou hier goed bij kunnen helpen. Neem bijvoorbeeld de zoete puntpaprika. Het is in de eerste plaats belangrijk dat voor het grote publiek duidelijk wordt wat de zoete puntpaprika is en waar het naar smaakt. Voor veel mensen is het namelijk nog onduidelijk of het een paprika of toch een grote rode peper is.

Bied extra informatie

Licht toe wat de voedingswaarden zijn en waar de klant de groente zoal mee kan combineren om een lekkere maaltijd op tafel te krijgen. Als hier aandacht aan wordt gegeven, krijgen smaakvolle outsiders alle potentie om geliefd te raken. Rijkelijk gevulde puntpaprika’s zouden ook prima dienst kunnen doen als visual of verwerkt kunnen worden in de eerdergenoemde cross-category deals.

De huidige trends en ontwikkelingen, maar ook hetgeen ons in de toekomst te wachten staat, maakt het creëren van winstgevende schapformules belangrijker dan ooit. Het aanbieden van cross-category deals is één manier om het AGF-schap een boost te geven.

Deze blog is geschreven door Marja Vijverberg van Sweetpoint. Wil je graag meer tips lezen voor een succesvoller AGF-schap? Vraag het e-book ‘Vier tips voor een succesvoller schap’ op.

Lees meer over