artikel

Jumbo flexibiliseert steeds meer prijzen

Assortiment 20198

Jumbo flexibiliseert steeds meer prijzen
Archieffoto Peter Roek

VEGHEL – Jumbo flexibiliseert zijn prijzen steeds verder. Nog maar één op de vijf producten in het assortiment kost landelijk hetzelfde. Een halvering in een jaar tijd.

Dat blijkt uit een analyse van prijsvergelijker Superscanner. Over de periode augustus 2018 tot en met augustus 2019 is het aantal producten dat in alle markten en bij alle winkels gelijk geprijsd is gedaald van 49 procent naar 22 procent. Tegelijkertijd is het deel van het assortiment dat meer dan drie verschillende prijslijnen heeft gestegen naar 17 procent van het assortiment, dat was 6 procent in 2018.

Alwin van der Velden van Superscanner: ‘We zien in onze data dat Jumbo de prijs steeds vaker flexibel inzet. Bijna 40 procent van het asortiment heeft twee prijslijnen, Jumbo hanteert voor nog eens een klein kwart drie prijslijnen.’

Frisdranken

Uit een diepere analyse blijkt dat Jumbo de flexibilisering het sterkst inzet in frisdranken, sap, koffie en thee. In die productgroepen telt Superscanner gemiddeld 2,9 prijzen per product. Ook baby, peuter, wijn, bier en sterke drank kennen relatief veel prijslijnen waarmee Jumbo lokaal varieert. Jumbo hanteert in de versgroepen minder verschillende prijzen: vlees, vis en vegetarisch kennen gemiddeld 1,8 prijs per product. Ook in agf is de keten met twee prijslijnen redelijk behoudend.

Jumbo biedt de laagsteprijsgarantie aan zijn klanten voor vergelijkbaar assortiment. Het ligt dan ook voor de hand dat de formule veel prijslijnen hanteert op merkniveau, omdat merken ook door de andere supermarkten worden gevoerd. De cijfers van Superscanner bevestigen dit. Senseo voert de lijst aan met merken met de meeste prijslijnen, gemiddeld 4,7. Maar ook grote merken als Nutrilon (gemiddeld 4 prijslijnen), DE (3,9), Sultana (3,9), Heineken (3,8) en Spa (3,7) figureren op de lijst.

Marge

In 2018 deed Foodmagazine met Superscanner ook al onderzoek naar prijs binnen Jumbo. Daaruit bleek dat sommige producten in de ene winkel meer dan twee keer zo duur zijn als in een andere. Van der Velden denkt dat meer retailers zullen volgen. ‘Je kunt het vrij makkelijk testen in een winkel of vijf en dan zie je wat het met het volume doet. Ik denk dat veel retailers marge (1-2%) laten liggen door een te star prijsbeleid.’

Reageer op dit artikel