artikel

Flinke groei van omzet energiedrank in super

Assortiment 3104

Flinke groei van omzet energiedrank in super

ZALTBOMMEL – Ondanks het ontmoedigingsbeleid dat verschillende ketens voeren, stijgen de verkopen van energiedranken explosief.

Energiedranken waren in 2016 nog goed voor een omzet van €159,7 miljoen. Inmiddels is dat opgelopen naar €203,4 miljoen nu (MAT36). Cijfers van IRI illustreren dat. De omzet bleef in 2018 nog steken op €194,7 miljoen. Het is opvallend, gezien de maatregelen die ketens nemen.

Verantwoordelijkheid

Albert Heijn is een van die ketens. ‘We voelen een verantwoordelijkheid’, laat woordvoerder Pauline van den Brandhof weten. ‘Eerder haalden we alle grote blikken energiedrank al uit de schappen. In samenspraak met het CBL en het Voedingscentrum hanteren wij een ontmoedigingsbeleid. Middelen die we gebruiken zijn het vergroten van de waarschuwingstekst op onze eigen merk energiedrankjes en communicatie op het schap.’

Ook Plus neemt omzetgroei waar bij energiedranken, ondanks de discussie die speelt in de samenleving. ‘Wij hebben alle blikjes groter dan 250 ml uit de schappen gehaald. Grotere inhoudsmaten stimuleren bovenmatig gebruik,’ zo omschrijft woordvoerder Sophie van de Fliert de maatregelen van Plus.

Max Verstappen

IRI-onderzoeker Sjanny van Beekveld denkt dat het succes van Max Verstappen een rol speelt bij de opvallende groeicijfers. Red Bull blijft volgens haar een heel sterk merk, ‘want het wordt continu geladen in de doelgroep, die ook de functionaliteit van energiedranken sterk waardeert.’

Reageer op dit artikel