artikel

Lichte groei koffie door bonen en capsules

Assortiment 2157

Supermarkten verkochten het afgelopen jaar iets meer koffie. De daling van filterkoffie, pads en oploskoffie wordt opgevangen door de groei van bonen en capsules. De uptradingstrend in de markt zet daarmee door. Daar liggen kansen voor extra koffieverkopen.

Supermarkten zouden meer kunnen profiteren van de kwaliteitstrend in koffie. Goede bonenkoffie heeft zijn prijs. Op dit vlak heeft de supermarkt de groeiende groep zéér kritische koffiedrinkers nog te weinig te bieden. Koffiespeciaalzaken en lokale branders spelen (online) met succes in op dit gat in de markt. Natuurlijk zijn er supermarkten die deze niche wel goed invullen.

Zo gaat Jumbo Goor binnenkort topkoffie voeren van Niels te Vaanhold, zelf getogen in het Twentse stadje. Café Saboroso is een krachtige koffiebonenmelange, die door de barista zelf geselecteerd en gebrand is. De herkomst is Colombia (20%), Brazilië (70%) en Java (10%). Met de smaak van pure chocolade, hazelnoot en amandel is dit koffie waar ware koffieliefhebbers mee verleid kunnen worden.

AH gooit koffieschap om

Albert Heijn, traditioneel sterk in koffie, heeft eind juni het complete koffieschap vernieuwd. Maar liefst 139 nieuwe artikelen stroomden in. Eind juni was het resultaat onder meer te zien bij AH Westerwatering. Via Facebook werd gemeld dat veel nieuw assortiment is toegevoegd, waaronder capsules en bonen. En er zijn nieuwe merken bijgekomen. De nadruk in deze assortimentsuitbreiding ligt op de groeisegmenten: Nespresso en koffiebonen. Veel meer ruimte is er gekomen voor het Caffè Gondoliere, gepositioneerd als ‘een breed assortiment koffie, voor alle zetmethoden, met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding’.

Met een prijs onder de €7 per kilo voor de Arabica-bonenmelange zal dit merk waarschijnlijk niet de kritische koffiedrinker bekoren. Op A-merkniveau zijn aluminiumcapsules met Starbucks koffie onder de Nestlé-vlag toegevoegd, geschikt voor het Nespresso-apparaat.

Het Italiaanse premiumkoffiemerk ‘Café Vergnano’ is nu voor het eerst in de supermarkt te koop, exclusief bij Albert Heijn. Ook exclusief bij AH is Fairtrade Original Community Coffee. Dit is een nieuw koffieconcept van Fairtrade Original. Het gaat om koffie, direct van de boer, waarmee direct wordt bijgedragen aan een betere toekomst voor de Colombiaanse gemeenschap.

Met nog geen 10 % van het volume zijn capsules goed voor meer dan 20% van de koffieomzet

Met nog geen 10 % van het volume zijn capsules goed voor meer dan 20% van de koffieomzet

In samenspraak met AH-klanten is een koffie-informatiesysteem ontwikkeld om eenvoudiger te navigeren. De pijlers smaak, intensiteit en duurzaamheid zijn uitgangspunt voor een smaakwijzer met classificaties als ‘zacht en lichtzoet’, ‘fruitig en veelzijdig’ en ‘soepel en gebalanceerd’. Zo moeten klanten binnen het sterk uitgebreide assortiment toch eenvoudig hun keuze kunnen maken.

Koffiemarkt

Terug naar de koffiemarkt. Nu consumenten meer koffiebonen en capsules kopen, gaan er minder gemalen koffie, pads en oploskoffie langs de scanner. Die segmenten dalen al jaren in omzet, maar dit verlies wordt goedgemaakt door de stijgende verkoop van bonenkoffie en capsules.

In geld vangen met name capsules de klappen op. Met nog geen 10 % van het volume zijn capsules goed voor meer dan 20% van de koffieomzet. En hoewel gemalen koffie en pads minder gekocht worden, doen ze samen nog altijd 53% van de koffieomzet. De plussen en minnen bij elkaar opgeteld steeg de koffiemarkt (Nielsen: YTD wk 20 2019) over het afgelopen jaar met 1,9% in waarde. Qua volume veranderde de koffiemarkt nauwelijks. Ook het aantal koffiedrinkers bleef gelijk. De penetratie van koffie is al jaren stabiel en schommelt rond de 90%.

Lavazza en DE

Volgens Lavazza is herkenbaarheid – zowel in retail als buitenshuis – belangrijk om kritische koffiekopers te binden. De Italiaanse koffieleverancier doet dit door zich op verschillende kanalen te richten. Zo is ‘Lavazza tierra’ vanuit de horeca, foodservice en het bedrijfsleven naar Albert Heijn uitgerold. Dit koffieconcept beoogt samen met de boeren de leef- en werkomstandigheden van de lokale bevolking te verbeteren.

Doel is de koffieproductie rendabeler en milieuvriendelijker te maken. Het Lavazza tierra-assortiment bij AH bestaat uit drie gemalen en twee bonenvarianten. De Nielsen-cijfers van mei laten zien dat de nauwe samenwerking met distributeur Pietercil Barends het Lavazza-merk geen windeieren legt. In een jaar tijd steeds het verkochte volume met 13%. Daarmee is een plek 4 in de markt veroverd, na private label, Jacob Douwe Egberts en Nestlé.

Jacob Douwe Egberts Nederland (JDE) heeft twee nieuwe varianten capsules gelanceerd. Douwe Egberts Lungo Extra Intens is voor de liefhebbers van een krachtige en volle lungo. Hiervoor zijn donkergebrande Robusta en Arabica- koffiebonen gebruikt. Binnen L’Or Origins is de variant ‘India’ geïntroduceerd, een stevige espresso met fruitige en kruidige tonen. De collectie bestaat verder uit de smaken Colombia en Papua New Guinea.

Nestlé heeft Nescafé Gold Organic geïntroduceerd, een biologische, fairtrade Arabica-koffie met een zachte en fruitige smaak. De koffiebessen zijn handgeplukt door kleine boerencoöperaties in Peru. Er stroomden ook twee limited editions in de smaken Caramelised Honey en Macadamia Mocha Latte in. Beide zijn lattes met een zachte melkschuimlaag. Nieuw is Nescafé Dolce Gusto Flat White, gebaseerd op de Australische trend om een sterke espresso voorzichtig te overgieten met melk. Dit is nu gemakkelijk te zetten met één Dolce Gusto-cupje.

Reageer op dit artikel