artikel

Assortiment: Waarom de markt voor ijs groeit

Assortiment 4888

ZALTBOMMEL – Het zijn niet alleen de warme zomers die de ijsomzetten in supermarkten laten stijgen. Verluxing en uitrol van nieuwe varianten doet de rest. Gezondheid is óók in de ijscategorie belangrijk aan het worden. Vegan kent een verviervoudiging van omzet, maar blijft een niche. In de eerste maanden van 2019 zijn overall weer meer stuks ijs verkocht dan in topjaar 2018.

De zomer van 2018 was een lange en hete. Dit is terug te zien in de ijsverkopen bij de supermarkten, waar de gezamenlijke Nederlandse supers met een omzet van €333 miljoen 17 procent hoger uitkwamen dan het jaar ervoor. Maar ook volgens de meest recente cijfers, tot week 20 en dus nog voor de zomer echt begon, laten zien dat de ijsomzetten doorgroeien. De stijging ten opzichte van topjaar 2018 is opvallend. Niet alleen de btw-verhoging is er debet aan, er wordt ook meer verkocht. De eerste 20 weken van 2019 vergeleken met de eerste 20 weken van vorig jaar – dus nog zonder de echte zomerperiode – laat zien dat het aantal verkochte items opnieuw doorgroeit. Behalve in stuks (155,2 miljoen tegenover 148,9 miljoen) is ook in omzet nu alweer een groei te zien: €328,2 miljoen (MAT 20,2019) versus €302,9 miljoen (MAT 20, 2018).

Aldi scoort met cocktail- en mocktailijs

Ook bij Aldi weten klanten de ijsjes steeds beter te vinden, met name het eigen ijsmerk Mucci doet het goed, laat woordvoerder Jerina van Heck weten. ‘Het Mucci-assortiment is de laatste tijd behoorlijk uitgebreid met verschillende smaken ijsbekers, waterijsjes en biologisch vanilleroomijs. Ook is het knijpijsje zeer geliefd, type Calippo.’

Onverminderd populair blijven bij Aldi de gin-tonicijsjes, die de keten twee jaar geleden als eerste grote supermarkt in Nederland introduceerde. Verder doen de andere cocktail- en mocktailvarianten het goed. De lactosevrije en vegan ijsjes blijven bij Aldi een relatief klein segment. Van Heck: ‘De A-merken in ons assortiment geven daar voornamelijk invulling aan. De verwachting is wel dat deze trend de komende jaren doorzet, waardoor wij op het gebied van gezondheid daar in de toekomst ook verdere invulling aan gaan geven.’ De kinderijsjes en de ijsjes in de Mucci PartyMix zijn bij Aldi al kleiner van formaat.

Supermarkten breiden snel uit in luxe en gezond

IRI durft niet te zeggen of er binnen ijs sprake is van een kanaalverschuiving van ijsspeciaalzaak naar supermarkt. Feit is wel dat het assortiment in rap tempo wordt uitgebreid met luxe en gezonde varianten en dat supermarkten profiteren. De grootste segmenten binnen ijs zijn met overmacht de multipacks en schepijs, geven de IRI-cijfers aan. Het onderzoeksbureau heeft het totale ijsassortiment onderverdeeld in deze twee categorieën plus ‘ijstaart/desserts’, ‘invrieslolly’s’ en ‘singles’.

Het multipackssegment kende in 2017 een omzet van €152,1 miljoen en groeide in 2018 door naar €186,9 miljoen. In 2019 (MAT 20) is de omzet tot dusverre uitgekomen op €182,4 miljoen. Het succes van multipacks komt volgens IRI voor een groot deel uit de ijslijn gelanceerd door G’woon (€9,4 miljoen) en door groei van Magnum Mini’s (€6,9 miljoen).

Pints stimuleren ijsverkoop bij Plus

Magnum doet het ook bij Plus goed. ‘Met name door de introductie van de 500-ml-bekers, de pints. Dit concept is ooit begonnen met Ben & Jerry’s’, zegt communicatiemedewerker Sophie van de Fliert namens Plus. De keten ziet dat er verder steeds meer concepten waterijs op basis van echte stukjes fruit of zelfs groenten op de markt komen. ‘Denk aan Nice fruitijsjes en &Samhoud ijsjes. Ook stijgen de verkopen van mini-ijsjes, de kleinere waterijsjes die met name makkelijk zijn uit te delen aan kinderen.’

‘Er komt meer vraag naar ijs met andere ingrediënten dan de gebruikelijke’

Sophie van de Fliert van Plus

De toenemende vraag naar gezonde ijssoorten is een gegeven, stelt ook Van de Fliert. ‘We zien dat consumenten steeds gezonder willen eten. Er komt dus ook meer vraag naar ijs met andere ingrediënten dan de gebruikelijke. Echter, in verhouding met de totale verkoop is dit voor nu nog wel een relatief klein assortiment.’ Ook in totaliteit stijgen bij Plus de ijsverkopen. ‘Uiteraard helpen het mooie weer en de promoties hier op dit moment aan mee, maar in algemene zin stijgt de ijsverkoop al jaren’, zegt Van de Fliert.

Supermarkten scoren ook met schepijs

Schepijs is de tweede grote categorie die naast multipacks, ook flink doorgroeit. Waar in 2017 nog voor €109,1 miljoen werd verkocht, is dat opgelopen naar €121,3 miljoen in 2018 en in 2019 (MAT 20) stabiliseert het met €121,4 miljoen. Het enige segment dat een daling laat zien is ijstaart/desserts. In 2017 nog goed voor €16,1 miljoen, is dat in 2018 gedaald naar €15,3 miljoen. En in 2019 (MAT 20) daalt deze categorie verder naar €15,1 miljoen. Binnen ijstaart/desserts blijft Ola Viennetta de grootste met een omzetaandeel van ruim 40 procent, maar de omzet is wel met bijna €1 miljoen gedaald ten opzichte van 2018 (MAT 20). Grootste bijdrage aan extra omzet (€406.000) wordt geleverd door Everyday IceCake, een relatief nieuw concept.

‘Van 2016 op 2017 was er een ruime verdubbeling van de omzet en van 2017 op 2018 zelfs een verviervoudiging’

Jessy Hommen van IRI

Vegan is relatief de grootste groeier binnen ijs

Relatief is de groei van vegan binnen ijs het groots. ‘Er is de laatste jaren een groeiend aanbod van en vraag naar plantaardig ijs’, zegt Jessy Hommen, analist bij IRI, tegen Distrifood. ‘Van 2016 op 2017 was er een ruime verdubbeling van de omzet en van 2017 op 2018 zelfs een verviervoudiging.’  In 2015 werd er voor €277.000 omgezet aan plantaardig ijs in de Nederlandse supermarkten, inclusief hard discount. Dit liep in 2016 op naar €604.000, in 2017 naar €790.000 en in 2018 kwam de doorbraak met een totaalomzet van €3.706.000. ‘Eten moet gezond en verantwoord zijn. Ook bij ijs zien we dat nu’, reageert woordvoerder Pauline van den Brandhof namens Albert Heijn. ‘IJs met minder suiker, lactose- en glutenvrij ijs of vegan ijs wordt steeds populairder. Maar het moet wel lekker zijn. Het is zeker een trend, maar op dit moment nog wel een niche.’

Magnums en roomijs doen het goed bij Albert Heijn

Bij AH zijn op dit moment twee vegan Magnum-ijsjes verkrijgbaar in de smaken classic en amandel. Bij Plus, Jumbo en Albert Heijn kan de consument verder terecht voor vijf soorten plantaardig ijs van Alpro: hazelnoot-chocolade, kokosnoot, vanille, almond-salted caramel, en aardbei. Er zijn meer voorbeelden van vegan te geven, maar dit geeft al aan hoe het segment zicht ontwikkelt en uitbreidt.

Omzetgewijs doen Magnums en roomijs het bij de marktleider vooral goed. ‘Met name door de uitbreiding met line extensions’, aldus Van den Brandhof. Het blijkt ook uit de meest recente Merken Top 100 van Foodmagazine over 2018. Ola heeft met Magnum continu en succesvol geïnnoveerd. De grootste groei bij Ola kwam vorig jaar evenwel uit het knijpijs Calippo.

Reageer op dit artikel