artikel

Topjaar voor ijsthee en waters

Assortiment 3790

Een dalende consumptie van klassieke frisdranken, een verschuiving naar suikerarme en zero-varianten, en een almaar groeiende populariteit van (smaak)waters. Frisse dranken met weinig of geen suikers hebben de toekomst, waarbij ijsthee het bijzonder goed doet.

Over deze trading update:

Trends en productontwikkelingen binnen het assortiment drank. Met aandacht voor frisdrank, bier, water en wijn.

De icetea-verkopen blijven stijgen, vooral aangejaagd door proposities met minder suiker en groenetheevarianten. Ook de verschuiving van koolzuurhoudende naar koolzuurvrije ijsthee zet door. Zo’n één op vijf icetea-aankopen is nu nog een koolzuurhoudende variant, met een groeiend aandeel suikervrij. 2018 was een uitzonderlijk goed icetea-jaar. Volgens Nielsen kwamen de verkopen 20 procent hoger uit. Er werd voor €25,5 miljoen meer verkocht, daarmee kwam de markt uit op €149 miljoen totaal.De komst van een tweede A-merk, Fuze Tea, en een sterk jaar van Lipton Ice Tea hebben in combinatie met een warme zomer tot deze verkooppiek geleid. Unilever meldt dat Lipton Ice Tea Green in 2018 zelfs een omzetplus van 25,7 procent noteerde.

De groei in ijsthee kan nog wel even doorgaan. De penetratie van frisdranken ligt namelijk boven de 90 procent, terwijl ijsthee rond de 56 procent zit. Uptrading door kwalitatieve proposities, zoals Lipton Ice Tea Green Matcha en het biologisch geworden Pure Leaf, biedt volgens Unilever kansen voor marktverruiming. Deze dranken werden in week 11 volledig opnieuw gelanceerd. Ook de belangstelling voor suikervrije varianten en de verlaging van het suikergehalte in reguliere ijsthee bieden kansen op verdere marktgroei.

Zero-fris rukt op

Frisdranken beleefden in 2018 mede door de warme zomer een goed jaar. Ook de klassiekers met suiker profiteerden, maar de echte groei zat wederom in de zero-varianten. Gezien de langetermijntrends zal ‘zero’ de komende jaren verder groeien, ten koste van light en regulier fris. Dit effect is het sterkst in cola’s. Hier is nog maar de helft van de markt een klassieke cola, in sinas en cassis domineren nog de klassieke frisdranken. Coca-Cola introduceert in Nederland dit seizoen nieuwe dranken en smaakvariaties met focus op dranken die (veel) minder of geen toegevoegde suikers bevatten. Coca-Cola Light is in april opnieuw gelanceerd in Nederland. Toegevoegd zijn de Coca-Cola Light-smaken Exotic Mango en Coca-Cola Light Ginger Lime in een 250-ml-blikje. In het opkomende volwassenensegment stromen twee nieuwe mocktailsmaken van Fïnley in: Fïnley Jazzy Ginger en Fïnley Fruit Punch. Ook wordt er een nieuwe productlijn onder het merk Aquarius geïntroduceerd: Aquarius Water + Essential Minerals.

Binnen de categorie mineraalwater groeiden de segmenten koolzuurvrij en bruisend water

Binnen de categorie mineraalwater groeiden de segmenten koolzuurvrij en bruisend water

Binnen de categorie mineraalwater groeiden de segmenten koolzuurvrij en bruisend water afgelopen jaar elk rond de 9 à 10 procent in volume. De groei van smaakwaters hield een adempauze volgens IRI, het procentje groei stak mager af tegen de dubbele groeicijfers van de voorafgaande jaren. Eén van de redenen is waarschijnlijk de run op icetea, aangewakkerd door hoge promodruk van Lipton en Fuze Tea. Volgens Nielsen beslaat water met smaak nu 10 procent van het volume van de categorie. Het segment koolzuurvrij water met smaak is binnen mineraalwater met 1 procent van de markt nog een niche. Hier zit volgens Spadel ruimte voor groei en innovatie. Reden om dit voorjaar Spa Reine Subtile te lanceren: mineraalwater met een subtiele smaak. In deze waters met smaak zitten geen suikers en calorieën. Deze introductie komt in de herkenbare blauwe Spa Reine-fles, maar dan met een brede hals en met een gekleurde dop voor de smaakaanduiding.

Meer suikervrije siroop

Binnen siropen blijft het aandeel suikervrij in merksiropen toenemen. Volgens GfK was vorig jaar meer dan een op de drie liters een suikervrije variant, waar dit in 2016 nog geen 30 procent was. Uit shoppersonderzoek van GfK blijkt dat ruim vier op de tien siroopliters gedronken worden door huishoudens met kinderen. Jong alleenstaanden en gepensioneerden drinken het ook relatief vaak. Slimpie, aanbieder van suikervrije limonadesiropen, stelt als eerste te komen met siropen in volledig gerecyclede petflessen. Daarmee komt de producent tegemoet aan de toenemende roep om duurzaam om te gaan met steeds schaarser wordende grondstoffen: aardolie in het geval van pet.

De omzet in de totale markt voor energiedranken groeide in 2018 opnieuw door

De omzet in de totale markt voor energiedranken groeide in 2018 opnieuw door

De omzet in de totale markt voor energiedranken groeide in 2018 opnieuw door en wel met 6 procent. Waar A-merken fors meer wisten te verkopen, zagen huismerken euro’s wegvloeien. Het private label staat al langer onder druk omdat jongeren minder snel naar energiedrankjes grijpen, terwijl volwassen juist bewuster kiezen voor een energy drink vanwege de functionaliteit. Zij gaan eerder voor een merkproduct. Marktleider Red Bull blijft goed presteren in dit segment, mede door de focus op slim cans van 250 ml en vernieuwing. In het tweede kwartaal van 2019 komen er twee nieuwe smaken bij.

Sappenoffensief

De categorie houdbare vruchtensappen staat al jaren stevig onder druk. In enkele jaren tijd is de consumptie volgens IRI met een kwart afgenomen, vooral vanwege de suikerdiscussie. Vruchtensappen bevatten van nature veel suikers, waardoor ze, ondanks hun natuurlijke karakter, minder worden gedronken. Riedel heeft in 2018 een stevig offensief ingezet met herlanceringen en introducties. Het merk gaat daar in 2019 mee door.

‘De categorie ‘houdbare vruchtensappen’ staat al jaren stevig onder druk. In enkele jaren tijd is de consumptie volgens IRI met een kwart afgenomen, vooral vanwege de suikerdiscussie’

Per week 20 wordt Bubbelfrisss gelanceerd, frisdrank onder de Dubbelfrisss-vlag, afgevuld in een diabolovormige 1,5-literfles. Daarmee is de fabrikant voor het eerst zichtbaar in het frisdrankenschap. Bubbelfrisss is gepositioneerd als natuurlijk gezoete frisdrank en is te krijgen in vijf smaken: Appel-perzik, Framboos-cranberry, Witte druif–citroen, Appel-zwarte bes en Sinaasappel-mandarijn. Dit zijn tevens de grootste smaken in Dubbelfrisss. Riedel zal daarnaast Dubbelfrisss dit voorjaar in een nieuw jasje steken. Aan de bestaande smaken is bosfruit & appel toegevoegd. Ruim één op de drie huishoudens koopt deze drank volgens GfK wel eens.

Riedel geeft verder aan dit jaar volop te investeren in Appelsientje, net als in 2018. Toen kreeg het merk een nieuwe uitstraling en werd het ook in koelvers geïntroduceerd. Binnen houdbaar sap stroomt dit jaar Appelsientje Biologisch in met drie smaken: Appelsientje (Sinaasappel), Goudappeltje en Appel-mango. Gekozen is voor een 0,75-literpak om het toenemend aantal kleine huishoudens beter in hun behoeften te voorzien. Tevens zijn Appelsientje (Sinaasappel) en Goudappeltje Volle Smaak – de in 2018 geïntroduceerde Appelsientje producten met 70 procent fruit en 30 procent water met behoud van de volle smaak – sinds kort ook verkrijgbaar in kleinverpakking (6 × 200 ml).

Over deze trading update:

Trends en productontwikkelingen binnen het assortiment drank. Met aandacht voor frisdrank, bier, water en wijn.

Terug naar boven ↑

Reageer op dit artikel