artikel

Imposante groeicijfers voor alcoholvrije wijn

Assortiment 1546

De belangstelling voor 0,0-varianten, motor achter de groei in de pilsmarkt, neemt ook in wijn toe. Hoewel het 0.0-wijnsegement vergeleken met 0.0-pils nog erg klein is, zijn de groeicijfers imposant. Supermarkten maken nu meer ruimte vrij voor het groeiende aanbod 0.0-wijnen.

Over deze trading update:

Trends en productontwikkelingen binnen het assortiment drank. Met aandacht voor frisdrank, bier, water en wijn.

Alcoholvrije wijn groeit fors en geeft een positieve impuls aan de wijncategorie. Het Nielsen Wijnonderzoek december 2018 bevestigt dat de interesse voor en verkopen van no/low alcoholwijnen groeit. Van de ondervraagden zegt maar liefst 37 procent meer alcoholvrije wijn te drinken dan een jaar eerder. Het volume van alcoholvrije wijn is in 2018 ook met 37 procent gegroeid tot net boven de 1 miljoen liter.

Bewuste keuze

Van de LFE-wijnpanelleden geeft meer dan de helft (52%) aan interesse te hebben in een breder aanbod no/low alcohol (Bron: My Dialogues, september 2018). Volgens LFE zijn alcoholvrije en alcoholarme wijnen een interessant segment. Enerzijds omdat er nieuwe kopers en categorieverlaters mee worden aangetrokken, anderzijds omdat acties in alcoholvrije en laag alcoholische wijnen nauwelijks een rol spelen. Behalve assortimentsuitbreiding noemt LFE het zichtbaar positioneren en communiceren van dit segment binnen het wijnschap een positief punt. Dit bevordert de vindbaarheid voor shoppers die er bewust voor kiezen geen of minder alcohol te consumeren.

Verschuiving

Wijnen zonder of met een verlaagd alcoholpercentage zorgen voor (omzet)groei in de wijnmarkt, maar er zijn meer factoren. Zo geven Nederlanders na een aantal jaren van volume- en omzetdaling weer (iets) meer aan wijn uit. Naast no/low alcohol zorgen de extra euro’s aan mousserende wijnen en internetverkopen voor een positief effect. In volume is de totale wijnmarkt in de supermarkten volgens Nielsen stabiel in volume (YTD, wk 8 2019), dat op zich is al een positief punt.

Na een jarenlange verschuiving van rood naar wit, is wit nu groter dan rood en inmiddels bijna de helft van het totaal aan stille wijn. Rosé beleefde in 2018 een goed jaar, deels verklaarbaar door de lange, warme zomer. Verder zet de groei van wijntaps (bag-in-box) en kleine flesjes in de supermarkten door. LFE geeft aan dat assortiment en de schapruimte voor deze segmenten flink zijn uitgebreid. 

Over deze trading update:

Trends en productontwikkelingen binnen het assortiment drank. Met aandacht voor frisdrank, bier, water en wijn.

Reageer op dit artikel