artikel

Z&S chocolade: Johnny Doodle

Assortiment 1007

Z&S chocolade: Johnny Doodle

Dat de Wheel in deze categorie ten deel zou vallen aan Johnny Doodle, was een complete verrassing voor de Rotterdammers, al realiseerden ze zich vooraf wel dat de snelle omzetgroei ongekend en veelbelovend was. Ondanks de relatief korte periode in het schap wist The Candy Store met dit nieuwe merk al vele (chocolade)harten te veroveren.

Bij Johnny Doodle wordt hard gewerkt aan nieuwe introducties. Begin juni startte de productie van drie nieuwe varianten die na de zomer instromen. De huidige twaalf chocoladevarianten in reepvorm liggen inmiddels in alle supermarktschappen en zijn ook volop in andere kanalen verkrijgbaar, zoals bij drogisterijen, benzinestations, conceptstores en in de horeca. De uitrol van het nieuwe chocoladeconcept begin 2016 werd groots aangepakt; ook in het buitenland worden driftig stappen ondernomen om chocoladeliefhebbers te laten genieten van Johnny Doodle.

Eerste eigen label

Johnny Doodle is het eerste eigen label van The Candy Store. Tot die tijd produceerde The Chocolate Factory, de naam van het productiebedrijf, alleen chocoladeartikelen onder private label. Het bedrijf zet sinds twee jaar het werk voort van de familie Weber, in Rotterdam bekend als het voormalige ‘Weber Chocolade’. Het nieuws dat Johnny Doodle genomineerd was voor een Wheel – als nieuwkomer in het schap – was dan ook een grote verrassing. De Wheel is de kers op de taart.

Inhoud en verpakking verrassend

Met de vrolijke verpakking wil Johnny Doodle opvallen in het traditionele chocoladeschap. Suzanne Houthuizen, junior communication manager: ‘We wilden met deze verpakking fun in het schap brengen, en vernieuwing. Niet alleen de verpakking is verrassend, dat geldt ook voor de inhoud. De chocolade is rijkelijk bestrooid met heerlijke ingrediënten.’ Aan de binnenkant van de wikkels vertelt Johnny Doodle over de gelijknamige Foundation en de resultaten van Johnny’s projecten in samenwerking met de boeren. Van de repen van 180 gram gaat tien eurocent naar de eigen stichting in Ghana. Het geld komt direct ten goede aan de cacaoboeren.

Superlekker in een toffe verpakking

Vorig jaar nog heeft het team van Johnny Doodle onder andere rubberlaarzen, kruiwagens en machetes naar het Afrikaanse land gebracht, vertelt brand manager Melanie Henzing enthousiast. Zij komt zojuist terug van een bezoek aan de cacaoboeren in Ghana. Net als haar collega Suzanne Houthuizen benadrukt zij echter dat Johnny Doodle vooral plezier en vernieuwing in het chocoladeschap wil terugbrengen en dat het chocolademerk daarnaast ook iets goed doet door middel van de Johnny Doodle Foundation. ‘Johnny Doodle is superlekkere kwaliteitschocolade in een toffe verpakking. Genieten, fun, een tikkeltje rebels zijn, dat staat centraal. Dat kopers ook iets goeds doen, is een extra beleving achteraf.’

Alles doen om situatie te verbeteren

‘Voordat we startten’, vervolgt ze, ‘hebben we de boeren gevraagd: wat hebben jullie nodig. We zijn die spullen toen zelf gaan brengen. Er is veel gaande in Ghana. We willen er alles aan doen om de situatie daar te verbeteren. Door het rechtstreekse contact kunnen wij zelf de projecten realiseren en weten wij zeker dat het geld van de stichting goed wordt besteed.’ Via een uitgekiende socialmediastrategie en de juiste influencers werkt The Candy Store aan de (groeiende) bekendheid van het merk. Met een eigen foodtruck toert het team van Johnny Doodle daarnaast door het land om consumenten kennis te laten maken met de chocolade.

Op de foto:

Van links naar rechts: Niels van de Rijzen (managing director), Suzanne Houthuizen (communication manager), Joshua Schaap (innovation manager), Melanie Henzing, (marketing manager) en Damian Szulser (production operator).

Reageer op dit artikel