artikel

Sauzen en maaltijdversierders: Broodje Unox Saus

Assortiment 579

Sauzen en maaltijdversierders: Broodje Unox Saus

Broodje Unox is al jaren een populaire snack in het out-of-homekanaal. Minstens zo populair is de saus op het broodje. Na vele verzoeken van consumenten introduceerde Unilever vorig jaar Calvé Broodje Unox Saus. Een groot succes, bij consument en retail, en dus een terechte winnaar van de Wheel of Retail.

Calvé Broodje Unox Saus is de bekende saus die perfect past bij het Broodje Unox. Het Broodje Unox is al jaren een succesconcept, vooral in foodservice. Alleen: de saus was tot aan de introductie in 2016 niet beschikbaar in retail. Terwijl het Broodje Unox zélf wel gedurende enige tijd op de schappen van de supermarkt is terechtgekomen. Marketingmanager Marten Zwaving: ‘We kregen heel vaak de vraag wanneer we deze saus ook voor thuisgebruik beschikbaar zouden maken. En naar al die vele verzoeken in brieven en telefoontjes hebben we geluisterd. Het was een logische introductie dus, en met succes.’

Veel reacties op de saus

Zo’n logische introductie, waarom kwam die er niet eerder? ‘Omdat het concept Broodje Unox vooral in out-of-home zeer populair is, en de verkoop van het Broodje Unox in de supermarkt na die tijd ook weer is gestopt. Maar we kregen zo veel reacties op de saus dat we hem toch als zelfstandig product wilden introduceren. En ja: bij alle sterke introducties vraag je je af waarom je het niet eerder hebt gedaan.’

Onderscheidende mosterd-dillesaus

Calvé Broodje Unox Saus is een onderscheidende mosterd-dillesaus, dezelfde die bij het Broodje Unox in stadions en pretparken wordt verkocht. Voor thuisgebruik zit hij in een handige knijpfles van 250 ml met stadop. Heerlijk voor wie thuis zijn Broodje Unox wil maken, maar consumenten gebruiken de saus ook bij veel andere gerechten.

Saus kwam direct op rotatie

De saus is geïntroduceerd in week 10 van 2016. Zwaving: ‘Doordat er al veel vraag naar was, is de saus
direct op rotatie gekomen. Daarmee hebben we een flinke waarde toegevoegd aan de categorie, én nieuwe kopers naar het schap getrokken. Dat maakt het voor retailers een grote introductie, waarbij de twee merken op de fles het concept verkopen. Het is een mooie duo-branding.’

Enthousiasme bij consumenten erg groot

Calvé Broodje Unox Saus is direct landelijk uitgerold. Het enthousiasme bij de consument was direct zo groot dat sommige ondernemers bij andere supermarkten hun flessen inkochten om hun klanten maar van dienst te kunnen zijn. Zwaving: ‘Dat heeft maar heel even geduurd, maar het was natuurlijk wel mooi om mee te maken, dat enthousiasme. Broodje Unox Saus stond al vrij snel heel hoog in het lijstje met onze bestverkopende Variatiesauzen. Dat hoop je natuurlijk altijd bij een introductie, maar als het dan ook lukt, is dat wel heel gaaf.’

Relatief weinig last van seizoensinvloeden

Na de introductie is de verkoop stabiel tot licht stijgend gebleven. Het seizoen is doorgaans sterk van invloed op de verkoop van sauzen, dankzij de barbecue in de zomer bijvoorbeeld, maar Broodje Unox Saus heeft relatief weinig last van seizoensinvloeden. Door de vele verzoeken vooraf ging de campagne bij introductie van start met een pre-launch: brievenschrijvers zijn benaderd, waarbij ze één van de eerste flessen kregen overhandigd. Filmpjes hiervan zijn gedeeld op social media: eindelijk nu ook in fles verkrijgbaar! De filmpjes zijn deels ook op televisie als tag-on achter vaste commercials gezet.

Op de foto:

Marten Zwaving (marketingmanager Calvé & Hellmann’s), Tansy Skidmore (brand manager Calvé & Hellmann’s) en Pieter Olierook (salesmanager Field Force Unilever).

Reageer op dit artikel