artikel

Meest Margetoevoegend: Oreo Double

Assortiment 468

Meest Margetoevoegend: Oreo Double

The World’s Favorite Cookie komt in september 2016 met een nieuwe variant: Oreo Double. Net als in
andere landen, is Oreo Double ook een groot succes in Nederland. Goed voor een Wheel of Retail in de categorie én een Special Wheel voor het meest margetoevoegende product.

Winnaar Special Wheel Meest margetoevoegend en winnaar Biscuit en koek.

Oreo Double; hetzelfde herkenbare Oreo-koekje maar met een dubbele laag crème, geeft Oreo-fans nog meer variatie. Tijdens de introductie in september 2016 was Oreo Double al in verschillende andere landen op de markt, met groot succes. Oreo Double zorgt voor een groei van de totale Oreo-omzet met zo’n 20 tot 25 procent. Een belangrijke innovatie dus.

Hip en hot merk

Country director Hein Everts: ‘Oreo Double wordt gedragen door het grote succes van Oreo in het algemeen. De afgelopen vier jaar is het merk drie keer zo groot geworden. Ieder jaar groeiden we met ruim 45 procent. De penetratie van het merk neemt nog steeds toe. Het is een hip en hot merk, dat veel wordt gegeten door jongeren en jongvolwassenen. Van de tien grootste producten van Mondelez zijn er vier van Oreo. Het merk zit enorm in de lift en ook de Double zelf presteert erg goed.’

Enorm gewild met goede marge

Oreo Double heeft dan ook niet voor niets de Special Wheel voor het meest margetoevoegende product ontvangen: een enorm gewild product dat ook nog eens een goede marge voor de retail biedt.Als Mondelez in 2016 Oreo Double bij de retail aankondigt, is het enthousiasme groot. ‘Maar er zit ook een goed verhaal achter. We hanteren een strakke strategie in de uitrol van nieuwe varianten. Double is ook voor de heavy users erg attractief, waardoor we met name incrementele verkoop realiseren. Dat is goed opgepakt door de handel.’De distributie is dan ook snel ontwikkeld. De rollpack zit ruim boven de 80 procent (enkele kleinere formules ontbreken). Daarnaast is er een doos met portieverpakkingen op de markt gekomen.

Meerdere categorieën een succes

Everts: ‘Het mooie van het merk Oreo is dat het in meerdere categorieën een succes vormt. Binnen de categorie chocolade is de beste Milka-variant in 100-grams tabletten de Milka Oreo. Bij McDonald’s is de McFlurry Oreo populair, net als de Milkshake Oreo bij Burger King en de speciale Oreo-vlaai van MultiVlaai. Ook vele lokale ijssalons hebben een Oreo-smaak in de vriezer. Het merk wordt op alle fronten omarmd.’

Logische volgende stap

Dit jaar is de logische volgende stap al gezet met de introductie van Oreo Crispy & Thin, een elegante Oreo in een extra dunne vorm, gericht op een meer volwassen publiek, met name vrouwen tussen de 25 en 45 jaar. ‘We zullen blijven kijken hoe we verder kunnen gaan met het laten groeien van onze portfolio. Belangrijk daarbij is een actief beleid te voeren om samen met de retailer categoriegroei te maximaliseren.’

Volgend jaar weer een kanshebber

‘Mondelez is sterk gericht op innovaties. Zolang iedereen er maar beter van wordt: goede producten voor de consument en daarnaast een goede marge voor de retail. Dit laatste is een belangrijk speerpunt in de samenwerking met onze klanten.’ En volgend jaar? ‘Ik denk dat ook de Oreo Crispy & Thin weer een serieuze kanshebber wordt voor een Wheel.’

Op de foto:

Country director Hein Everts.

Reageer op dit artikel