artikel

Home care en cleaners: Ajax Liquid Gel

Assortiment 385

Home care en cleaners: Ajax Liquid Gel

Met een enthousiaste activatie op de Huishoudbeurs startte Colgate-Palmolive vorig jaar de introductie van Ajax Liquid Gel. Een nieuwe allesreiniger tussen de reguliere reinigers en sprays in. Een sterke vernieuwing in een lastige categorie, en daarom beloond met een Wheel of Retail.

Ajax Liquid Gel is een combinatie tussen de welbekende Ajax allesreiniger die wordt verdund in water, en de allesreiniger-sprays, die direct worden aangebracht op het te reinigen oppervlak. Misha
Farenhorst, verantwoordelijk voor Home Care bij Colgate-Palmolive: ‘Ajax Liquid Gel is een tussenvorm, een dikkere gel die je makkelijk op een spons kunt aanbrengen, waarmee je makkelijk oppervlakken als het aanrecht of muren kunt reinigen. Je kunt Ajax Liquid Gel zowel verdund als onverdund gebruiken. Het is absoluut een innovatie: een dergelijke tussenvorm was er nog niet op de markt. Het is dan ook goed ontvangen door de retail.’

Knijpfles met bidondop

Ajax Liquid Gel wordt geleverd in een knijpfles met een nieuwe bidondop, waarmee doseren erg makkelijk wordt, en verspilling wordt tegengegaan. Farenhorst: ‘We claimen tot vijf keer minder verspilling. En doordat het een dikkere vloeistof is kun je er tot 33 procent meer mee schoonmaken.’
Ajax Liquid Gel is er in drie varianten: de blauwe Waterval Fris, de gele Limoen en de groene Mint & Eucalyptus. De drie varianten zijn bij de introductie in het eerste kwartaal van 2016 tegelijk op de markt gebracht.

Product waar de markt op zat te wachten

De meeste foodretailers hebben Ajax Liquid Gel in het assortiment opgenomen. Farenhorst: ‘De introductie is geleidelijk doorgevoerd, niet bij alle retailers tegelijk. Met een refund-actie hebben we de consument op een toegankelijke wijze laten kennismaken. Tegelijk werd ons snel duidelijk dat dit een product is waar de markt op heeft zitten wachten. De laatste jaren staat de markt voor allesreinigers redelijk onder druk, met een geleidelijke overgang naar meer gebruik van sprays en wipes. Maar de categorie allesreinigers is een groep met een flinke penetratie, waardoor er nog steeds ruimte is om te groeien. Daarom heeft Colgate-Palmolive ingezet op deze nieuwe formule, die bij introductie zeer goed is onthaald door de retail.’

Zelfs de media pikten het op

De retail was met name te spreken over de introductie van Ajax Liquid Gel op de Huishoudbeurs, begin 2016. ‘Hier hebben we op een speelse manier met spelletjes en activatie het product onder de aandacht gebracht van de beursbezoekers. Onze consumenten waren hier erg enthousiast over. Zelfs verschillende media, zoals Het Parool en de omroep AT5 hebben over onze presentatie bericht, wat een erg leuke pr heeft opgeleverd. Daardoor, en doordat het op de Huishoudbeurs bij de consumenten zo goed is aangeslagen, kregen we ook een makkelijker ontvangst bij de retail. Dat biedt een haakje, omdat op die beurs de potentiële klanten van elke retailer komen.’

Waterval Fris loopt het hardst

De blauwe Waterval Fris is de hardloper van de drie. De grotere winkels hebben het complete gamma, de kleinere ketens laten soms één of twee varianten buiten het schap.

Op de foto:

Annet Hondelink (senior customer development manager) en Daan van Oorschot (customer development manager) met de Wheel of Retail voor Ajax Liquid Gel.

Reageer op dit artikel