artikel

Gouden Wheel: Hak bonen en bonenschotels in stazak

Assortiment 573

Gouden Wheel: Hak bonen en bonenschotels in stazak

Hak is de grote winnaar geworden van de jongste editie van de Wheel of Retail. Met maar liefst drie Wheels is het belang van de introductie van bonen en bonenschotels in stazak onderstreept en is Hak op het hoogste podium gezet.

Gouden Wheel, Consumentenwheel en winnaar in Maaltijden en componenten.

Het jaar 2016 was een belangrijk jaar voor bonen. Het was het jaar van de peulvruchten, uitgeroepen door de Wereld Gezondheidsorganisatie WHO. En het was het jaar van de bonen in stazak van Hak. Met innovatie en een grote campagne heeft de sterke focus van Hak op het gebruik en het gemak van bonen een zeer grote invloed gehad op de groei van de totale categorie groentenconserven.

Conservenschap na 50 jaar gewijzigd

Verkoopdirecteur Arjen van Strien: ‘Het conservenschap bestaat al 50 jaar uit glas en blik. De stazakken van Hak hebben een heel nieuw verpakkingsformaat aan de categorie toegevoegd. Maar ook technisch is het product een sterke innovatie. We steriliseren het op andere, kortere wijze, waardoor de beet en textuur van de bonen beter aanslaan bij de moderne consument. Hiermee is de stazak een gemaksproduct dat sterk aansluit bij de behoeften van de jongere generatie. Het brengt met nieuwe consumenten verjonging in de categorie. Ook omdat het concept aansluit bij moderne waarden als eerlijk en puur, doordat er geen onnatuurlijke toevoegingen zijn.’

Direct met open armen ontvangen

Hak bonen in stazak is gestart met vier varianten bonen. Na enkele maanden zijn daar vier nieuwe varianten en vier verschillende Hak Bonenschotels (met groenten en saus) aan toegevoegd. Direct bij
introductie is het nieuwe concept met open armen ontvangen door de volle breedte van de retail. Category development manager Ron Rutgers: ‘De retail herkent sterk de achterliggende trends van deze innovatie. Groenten worden steeds belangrijker bij de keuze van de avondmaaltijd en steeds meer Nederlanders slaan af en toe het vlees over bij de maaltijd, de flexitariërs. Zij zijn bewust op zoek naar plantaardige alternatieven. Bonen en bonenschotels passen door de plantaardige eiwitten precies in die trend van het nieuwe eten.’

Nog nooit zoiets meegemaakt

Van Strien: ‘Ik heb nog nooit zo’n positieve ontvangst door de retail meegemaakt. Dat komt omdat het concept past bij het merk en op alle aspecten helemaal klopt. Het voldoet aan alle trends. Het concept is door de handel massaal opgenomen. Veel winkels hebben zelfs alle twaalf de varianten op het schap
gezet. En het krijgt van de retail bewust de tijd om te groeien, omdat ze snappen dat we samen de consument moeten leren meer bonen te eten.’

Ook Consumentenwheel voor Hak

Naast de Wheel voor het beste product in de categorie heeft Hak ook de Consumentenwheel gewonnen. Van Strien: ‘Het is de prijs voor het product dat de consument het meest toegevoegde waarde biedt. De stazakken bieden niet alleen de retail een betere marge maar tonen ruimschoots hun waarde voor de consument. En het product is geen vervanger: het trekt nieuwe consumenten naar de categorie. Het is
additionele verkoop.’

Potentieel van bonen nog lang niet benut

Rutgers vult aan: ‘Wij geloven erin dat het volledig potentieel van bonen in Nederland nog lang niet benut is. Het advies van het Voedingscentrum in de Schijf van Vijf is om per week 100 gram bonen te eten. Dat gemiddelde ligt nu nog steeds rond de 7 à 8 gram per week. Ruimte voor groei is er volop.’
En ten slotte is er de Gouden Wheel. Van Strien: ‘Het was een grote verrassing, hoewel ik goed kan begrijpen dat we deze hoofdprijs hebben gewonnen. Onze  bonen in stazak sluiten sterk aan bij de moderne behoeften en veranderende eetgewoonten; ik denk dat wij er het dichtst bij gekomen zijn om de consument te helpen gezonder te eten.’

Op de foto:

Verkoopdirecteur Arjen van Strien en category development manager Ron Rutgers met één van de drie Wheels voor Hak bonen en bonenschotels in stazak.

Reageer op dit artikel